74. Scratch: Concrete toepassingen voor de 1ste & 2de graad SO

Deze sessie is volzet.

Dieper ingaan op Scratch met o.a. Arduino en robotica met mBlock

Inhoud

Inleiding

Scratch is een digitale leeromgeving. Het is makkelijk, motiverend, gratis én in het Nederlands. Met Scratch programmeer je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties. Je kan ook je eigen creaties delen met anderen in de online gemeenschap. Scratch helpt jonge mensen om creatief te denken, systematisch te redeneren en samen te werken. Scratch is een project van de Lifelong Kindergarten Group van het MIT Media Lab.

Scratch is een grafische programmeeromgeving. Grafisch omdat je geen code schrijft, maar puzzelt met blokken. Deze blokken worden als code gelezen door je computer. Op die manier maak je animaties, games, stuur je robots aan, ... 

Scratch is speciaal ontwikkeld voor 8- tot 14-jarigen, maar wordt gebruikt door mensen van alle leeftijden. Miljoenen mensen maken Scratch-projecten in verschillende omgevingen, waaronder scholen, musea, bibliotheken, maar ook gewoon thuis! Scratch is laagdrempelig: iedereen die kan lezen kan meteen aan de slag en het eerste resultaat (denk aan bijvoorbeeld een kat die achter een muis aanloopt) wordt al binnen minuten bereikt.

Als je voldoende geduld hebt, kan je Scratch ook inzetten voor veel moeilijkere toepassingen. Denk hierbij aan een logische rekenquiz, een rekenmachine programmeren, for-, while- & if/else-lussen gebruiken in je eigen games, …

Bijna alles wat je kan bedenken, kan je programmeren. De grootste belemmering is je eigen fantasie.

Inhoud

We gaan ervan uit dat je al ervaring hebt met Scratch! De sessie begint met het kort overlopen van de interface en programmeeromgeving maar al vlug gaan we meer doen dan louter 'rechtlijnig animeren'.

In deze workshop leer je hoe je kinderen vanaf 12 jaar de programmeertaal Scratch kunt laten ontdekken en hoe je de tools kan inzetten in je les.

We overlopen eerst kort nog even een aantal begrippen en concepten van programmeren en de interface en de programmeeromgeving.

Daarna gaan we dieper in op de minder evidente blokken. (Denk aan de 'pen', 'data', 'waarnemen' en 'functies'.)

Je zal zelf een aantal methodieken onderzoeken waarmee je leerlingen uit kan dagen om zo tot een concreet eindresultaat te komen. We geven je uiteraard tal van leuke voorbeelden mee.

Tenslotte maken we de overstap naar Arduino en robotica d.m.v. Scratch4Arduino en mBlock.

 

Wat kan je niet verwachten?

De lesgever is geen professionele programmeur. Dus verwacht geen pasklare antwoorden op (moeilijke) programmeerdilemma’s. We helpen je uiteraard wel zo goed mogelijk op weg!

Resultaat

Na deze sessie zal je Scratch en mBlock iets meer in de diepte gezien hebben, een aantal bruikbare projecten uitgewerkt hebben en een aantal basisvoorbeelden rond het gebruik van Scratch binnen robotica gezien hebben.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet.

BELANGRIJK
We gaan ervan uit dat je al ervaring hebt met Scratch! De sessie begint met het kort overlopen van de interface en programmeeromgeving maar al vlug gaan we meer doen dan louter 'rechtlijnig animeren'.

Meegenomen kennis

De basisprogrammeer-concepten en gezond verstand.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

Scratch

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Programmeren
  • STEM Fyxxi

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: B3.012
Er zijn 21 plaatsen waarvan er 21 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Deze software installeer je zeker op vooorhand, zodat we meteen aan de slag kunnen:

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter. Installeer zeker de nodige software (zie hierboven). We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding, dat begrijp je wel ;) Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.

Lesgever

Isabel Allaert
Lees meer over de expertise van Isabel.

Bert Verstaen
Lees meer over de expertise van Bert.


Korte titel : Scratch toegepast

Deze pagina werd al 1678 keer bekeken