67. Onderzoekend leren met Google Apps

Een workshop voor wetenschapsleerkrachten en geïnteresseerden

Inhoud

Inleiding

Tijdens een les 'onderzoekend leren' zijn de leerlingen actief en is de leraar eerder een begeleider. Opdrachten worden gegeven via de Google Apps (presentatie, documenten, spreadsheet of formulieren) waarbij de leerlingen individueel of in groep aan een onderwerp werken. Verschillende methodes en het gebruiken van deze Google Apps worden getoond en ga je zelf verder uitwerken.

Inhoud

Wat zijn de voor- en nadelen van 'onderzoekend leren'?

Via concrete voorbeelden uit de fysicalessen worden dan volgende technieken aangeleerd:

  • Hoe werken leerlingen samen in een Google document en hoe kan je deze corrigeren?
  • Hoe kan je met behulp van een Google presentatie een leerpad maken?
  • Hoe gebruik je een Google spreadsheet om de leerlingen een verslag te laten maken van een practicum?
  • Hoe stel je een Google formulier op om een quiz of toets te maken en hoe laat je deze automatisch verbeteren?
  • Welke virtuele labo's bestaan er om te gebruiken tijdens je lessen?

De meeste voorbeelden zijn dus uit de fysicales maar de technieken zijn zeker ook bruikbaar in andere wetenschapslessen. 

Het gebruik van de Google Classroom zal ook worden getoond maar deze omgeving is geen must om deze technieken te kunnen gebruiken.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • een leerpad kunnen maken met Google presentatie;
  • een groepsopdracht kunnen geven aan je leerlingen via Google documenten;
  • een Google formulier kunnen opstellen tot quiz of toets;
  • een aantal bronnen kennen voor virtuele labo's.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden vereist:

  • computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
  • internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...);
  • mail (zorg ervoor dat je je gebruikersnaam en wachtwoord bijhebt en weet waar je je mail online kan ophalen).

Meegenomen kennis

Gebruik van Gmail en Google Docs.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Digitale voorbeelddocumenten

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Secundair onderwijs
  • STEM Fyxxi
  • Google Suite (for Education)

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: D212
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per twee deelnemers
Mee te brengen

Er mag voor deze sessie een eigen laptop meegenomen worden.

Installeer deze browser: Chrome.

BELANGRIJK!

Je hebt een Google-account nodig (Gmail-adres) of een Google Suite-account (bv. via je school)! Zorg ervoor dat je de aanmeldgegevens en je wachtwoord kent. Maak een account aan op voorhand als je er nog geen hebt.

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter.

Lesgever

Jeroen Mebis
Lees meer over de expertise van Jeroen.


Korte titel : Onderzoekend leren

Deze pagina werd al 305 keer bekeken