87. Games in de klas: Hoe helpen games de klaspraktijk? (Lager ond.)

Hour of code, Ko De Kraker, Lightbot, Scratch, Nintendo 3DS

Inhoud

Inleiding

Gamen is een erg populaire hobby waar heel wat kinderen mee in aanraking komen. Naast ontspanning kan dit ook voor positieve effecten zorgen binnen de klaspraktijk.

Inhoud

In deze sessie kom je meer te weten over verschillende videogames, leer je enkele leuke games kennen voor in de klaspraktijk en leer je programmeren op het niveau van je doelgroep.

Concreet leer je werken met:

  • Hour of Code (een handige website om te leren programmeren op maat van de leerlingen);
  • Ko De Kraker, Lightbot (online toepassingen om te programmeren);
  • Scratch - Je leert de beginselen van dit uitgebreide programma aan de hand van een voorbeeld game;
  • Nintendo 3DS software - Je gaat aan de slag met enkele Nintendo 3DS titels.

Resultaat

Na deze sessie:

  • zal je types games kunnen onderscheiden en beoordelen op bruikbaarheid.
  • leerde je enkele leuke games voor in de klas kennen.
  • leerde je zelf op een eenvoudige manier games programmeren.
  • leerde je dat gamen ook aan de hand van boeken een groot nut kan hebben.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden vereist:

  • computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
  • internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...);
  • mail (zorg ervoor dat je je gebruikersnaam en wachtwoord kent en weet waar je je mail online kan ophalen).

Meegenomen kennis

Een achtergrond/kennis van videogames.

Lesmateriaal

Syllabus

Sites

Waarom gamen in de klas?

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs

Thema's

  • Lager onderwijs
  • (Serious) gaming
  • Programmeren
  • STEM Fyxxi

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: G119
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per twee deelnemers
Mee te brengen

Er mag voor deze sessie een eigen laptop (Windows) meegenomen worden.

Installeer op voorhand:

  1. Eén van deze browsers:
  2. Zorg er ook voor dat je Java-toepassingen kan afspelen in je browser.
    TODO: Test Java in je browser.
  3. Zorg er ook voor dat je Quicktime-toepassingen kan afspelen.
    TODO: Download Quicktime.

Lesgever

Lander Van der Biest
Lees meer over de expertise van Lander.


Korte titel : Games in de klas

Deze pagina werd al 292 keer bekeken