88. LEGO MINDSTORMS EV3: Eenvoudig programmeren

Jouw eerste stappen met het programmeren van robots

Inhoud

Inleiding

De tijden veranderen snel! Computationeel denken is een manier van denken die toegepast kan worden bij het uitvoeren van complexe taken en bij het oplossen van problemen. Dit zal ongetwijfeld een basisvaardigheid worden om leerlingen voor te bereiden op de jobs van de toekomst. Mindstorms LEGO© Education EV3 (een zelf samen te stellen robot of creatie met centrale besturingsmodule, aangevuld met motoren en sensoren) is hiervoor een geschikt leermiddel. In deze workshop starten we met de absolute basis voor eenvoudig programmeren van een eigen creatie of robot met behulp van software op tablet.

Mindstorms EV3 geeft later oneindig veel mogelijkheden om leerlingen uit te dagen en andere vaardigheden te ontwikkelen, bovendien kan dit leermiddel ook binnen verschillende leerdomeinen of vakken worden ingezet.

Deze workshop is een ideaal startpunt voor leraren:

  • die geen ervaring hebben in werken of programmeren met Mindstorms LEGO Education EV3,
  • uit het 5de en 6de leerjaar lager onderwijs,
  • uit de eerste graad secundair onderwijs, die lesgeven in de vakgebieden Techniek, STEM of aanverwanten.
  • Ook ICT-coördinatoren zijn welkom.
Inhoud

Tijdens deze workshop zal je stapsgewijs, onder begeleiding van de lesgevers, de basis aanleren van programmeren met Mindstorms LEGO Education EV3 en creatief een ontwerp samenstellen. Het doel van deze sessie is om je voor te bereiden om dit leermiddel te introduceren in de klas en samen met je leerlingen aan de slag te gaan.

 De workshop verloopt als volgt:

  • Je krijgt een korte introductie over LEGO Education.
  • Hands-on 1:
    • Je start met het verkennen van de EV3 hardware en software, waarbij de focus ligt op de delen die je nodig hebt om onmiddellijk te starten.
    • Je maakt in duo een eenvoudige creatie met enkele EV3 onderdelen en ontwerpt een programma om een probleem op te lossen.
    • Je leert je programma (algoritme) stap per stap uitbreiden.
    • Indien je groep een extra uitdaging aankan, zal je een bijkomende ‘challenge’ krijgen voor de probleemoplossende opdracht.
  • Hands-on 2:
    • We laten de Mindstorms EV3 bewegen met behulp van 1 of 2 servomotoren en enkele programmeerblokken.
    • Afhankelijk van je opgedane kennis worden er meerdere sensoren ingezet of het programma uitgebreid.

Resultaat

Na deze sessie zal je in staat zijn om

  • een Mindstorms LEGO Education EV3 eenvoudig te programmeren door een probleem in deelcomponenten op te delen. Je werkt met slechts enkele eenvoudige basisblokken. 
  • een passend praktijkprobleem aan te bieden in de klas waarvoor de onderdelen van LEGO Education EV3 kunnen gebruikt worden.
  • de Mindstorms LEGO Education EV3 robot te introduceren op een eenvoudige manier
  • de robot te laten bewegen met een eenvoudige programmatuur via een tablet.
  • de programmatuur uit te breiden met behulp van een sensor.

Voorkennis

Verplichte kennis

Je hebt geen voorkennis van Mindstorms LEGO Education EV3.

Meegenomen kennis

Basisvaardigheid gebruik van een tablet.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

RATO Education (Hoofdverdeler LEGO Mindstorms België)

PXL LEIS

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: 5de en 6de leerjaar lager onderwijs.
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Eerste graad secundair onderwijs, vakgebieden Techniek, STEM of aanverwanten.

Thema's

  • Partners ICTdag
  • Hardware
  • Programmeren
  • STEM Fyxxi

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: G217
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per twee deelnemers

Lesgever

Jochen Didden
Lees meer over de expertise van Jochen.

Catherine Roden
Lees meer over de expertise van Catherine.


Korte titel : EV3 Mindstorms Basis

Deze pagina werd al 174 keer bekeken