20. Netwerkkabels vervangen door lucht
Welke technieken inzetten voor draadloze netwerken
Inhoud
Inleiding
Er bestaan verschillende technieken voor het draadloos transporteren van gegevens en telefonie. Deze workshop wil de meest recente technieken op een rijtje zetten voor deze communicatie, met de voor- en nadelen toegespitst op een onderwijsomgeving.
Inhoud
Na een eerste inleiding, worden de verschillende technieken voorgesteld die momenteel in de markt van de niet-licentie gebonden radiofrequenties en andere, worden aangeboden.
Dit overzicht wordt wel beperkt tot die toepassingen die interessant kunnen zijn voor het onderwijs, en aangevuld met bestaande installaties en toepassingen bij collega-instellingen uit Vlaanderen.
A. WiFi 802.11n
Meer en meer wordt van een brede school verwacht dat ze toegang tot internet faciliteert voor alle leerlingen. Hierbij komt dat de computer ingeburgerd is in steeds meer leervormen en vakken. De vraag naar een performante netwerkinfrastructuur wordt dus elke dag acuter.
De nieuw WiFi-arrays komen tegemoet aan derze stijgende vraag, en kunnen vanuit één centraal punt groepen van 100 of meer personen bedienen. De toegang kan worden beperkt en gemonitored, en indien nodig, verrekend.
XIRRUS legt duidelijk, en aan de hand van degelijke educatieve posters, uit hoe zij tot dit concept zijn gekomen, hoe het werkt, en hoe het kan worden ingezet in een educatieve setting.
B. Free Space Optics: Laserlink
De technologie om data en telefonie over te dragen via glasvezel is nog constant in evolutie en wint nog elke dag aan performantie.
Een van de afgeleiden hiervan is de laserlink-technologie, waarbij de galsvezel wordt vervangen door .... lucht. Dit eenvoudig principe staat voor een technikle waar tot 1 Gigabit per seconde kan worden verstuurd tussen twee gebouwen, twee campussen, over het openbare domein zoals een straat, e.d.m.
Hoe deze technologie precies werkt, wat er de beperkingen van zijn en hoe deze oplossing in de praktijk wordt ingezet bij een aantal scholen in België, wordt u overzichtelijk gepresenteerd in het tweede deel van deze workshop.
C. Point-to-Point Radio-communicatie
Soms is een radio-verbinding op lange afstand nodig voor het transport van data, en eventueel van of naar meerdere punten. Deze verbinding kan worden uitgebouwd met eenzelfde technologie als die die de basis uitmaakt van WiFi. Door te werken met een smalbandige filter kan hiermee immers een serieuze afstand worden overbrugd met behoud van een werkbare bandbreedte.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- een inzicht krijgen in de verschillende techniken van draadloze communicatie
- een inzicht krijgen wat de veresiten zijn voor communicatie van data (gegevens) en voice (telefonie).
- een inzicht krijgen hoe je school het beste kan inspelen op de noden van vandaag en morgen voor wat betreft het ter beschiikking stellen van netwerk-infrastructuur aan de leerlingen
- een inzicht krijgen hoe je een draadloos netwerk kunt beveiligen, en hoe je de toegang kunt controleren, meten en eventueel verrekenen.
- de effecten van een deels draadloze infrastructuur op de school-planning kunnen inschatten
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Verplichte kennis
- Vertrouwdheid met algemene computertermen.
- Globale bekendheid met bekabelingssystemen en -problematiek.
- Conceptuele kennis betreffende computer-infrastructuur.
- Bekendheid met beleid inzake netwerkinfrastructuur.
- Interesse in computers en e-learning.
Meegenomen kennis
- Basiskennis radio-communicatie.
- Bekendheid met WiFi-principes.
Lesmateriaal
Syllabus
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Technisch ICT-coördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
Thema's
- Partners ICTdag
- ICT-coördinatie
Tijdstip
Voormiddag (10u10-12u40)
Lokaal: D211
Er zijn 58 plaatsen waarvan er 22 bezet zijn.
Vorm
PresentatieMee te brengen
De deelnemers worden uitgenodigd om eventuele projecten die hangende zijn in hun school, mee te nemen voor een handson-behandeling. Als deze projecten op voorhand worden bezorgd op het adres jan@optimanetworks.be, kan de project-uitwerking grafisch ondersteund worden.Lesgever
Jan Biesmans
Lees meer over de expertise van Jan.
Korte titel : Draadloze netwerken
Deze pagina werd al 3560 keer bekeken