46. Het gebruik van beeldmateriaal in niet-confessionele zedenleer
Leren werken met software om beeldmateriaal te verbeteren.
Inhoud
Inleiding
Wegwijs maken in het sprokkelen en/of bewerken van interessant beeldmateriaal om in de les NCZ te gebruiken.
Inhoud
Het leren gebruiken van bepaalde software maakt het mogelijk om als leerkracht volop gebruik te kunnen maken beeldmateriaal in je les. Hiermee sluit je aan bij de beeldcultuur van de jongeren.
Volgende onderdelen komen aan bod in deze workshop.
1. een filmpje van het internet kunnen halen
a. m.b.v. RealPlayer,
b. m.b.v. een programma waarmee je je scherm kunt opnemen (omdat RealPlayer niet altijd werkt),
2. van DVD naar PC (bvb. iets dat je opgenomen hebt van TV),
3. een filmpje omzetten (bvb. bestand verkleinen op je PC na punt 2),
4. een stukje uit een filmpje kunnen halen, bvb. om te gebruiken in een powerpoint-voorstelling,
5. een filmpje in de correcte verhoudingen kunnen plaatsen en bijsnijden (croppen).
Indien er voldoende tijd is wordt ook gekeken hoe je kan ondertitelen.
Resultaat
Na deze sessie zal je hopelijk meer vertrouwen en goesting hebben om zelf aan de slag te gaan, op zoek te gaan naar interessant beeldmateriaal, en de software te zoeken die jou meest ligt om filmfragmenten te downloaden of te filmen op je scherm, om fragmenten eruit te knippen en te ondertitelen.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en internet.
- Reeds vertrouwd zijn met de werking van DigiMores.
Lesmateriaal
Syllabus
Best ook zelf nota's nemen, want het is onmogelijk alles op papier te zetten.
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
Thema's
- ICT in je vak/leergebied
- Audiovisueel
Tijdstip
Voormiddag (10u10-12u40)
Lokaal: P108A
Er zijn 30 plaatsen waarvan er 27 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
Michaël Pleumeekers
Lees meer over de expertise van Michaël .
Thomas Selis
Lees meer over de expertise van Thomas.
Korte titel : DigiMores gevorderd
Deze pagina werd al 3266 keer bekeken