74. Web 2.0 in het Buitengewoon Onderwijs: WAI-NOT
Het dagelijks gebruik van de computer binnen het buitengewoon onderwijs.
Inhoud
Inleiding
Mensen me een verstandelijke beperking willen ook gebruik maken van de computer. Vaak is het 'grote' internet voor hen te moeilijk of te gevaarlijk. WAI-NOT komt hieraan tegemoet: een beveiligde, afgeschermde browser met veel mogelijkheden. Om met een computer aan de slag te kunnen moet je over heel wat vaardigheden beschikken. EasyICT ontwikkelde een platform om deze vaardigheden te testen.
Inhoud
1. Chatten met WAI-NOT
WAI-NOT is een veilige internetomgeving aangepast voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. De website is educatief, creatief, recreatief en informatief. De inhoud is aangepast aan drie niveau’s. Binnen de website wordt er gebruik gemaakt van geschreven tekst, gesproken woord, pictogrammen en Beta-prenten. Communiceren kan je via een groot aantal speciaal aangepaste tools. Je hoeft dus niet te kunnen lezen of schrijven om de site te kunnen gebruiken.
Geregistreerde gebruikers kunnen gebruik maken van de chatkamers. In tegenstelling tot andere chatprogramma’s is deze omgeving volledig beveiligd. Een moderator zit tijdens de chatmomenten achter de computer. Alle gesprekken worden nauwlettend opgevolgd en als het nodig is, helpt de moderator om het gesprek op gang te krijgen of bij te sturen. De chatters kunnen door een klik op de naam van een chatter zijn of haar foto zien. Ze kunnen gebruik maken van smiley’s om het gesprek wat meer animo te geven.Geregistreerde scholen of groepen kunnen volledig zelfstandig een chatkamer aanmaken. Zij chatten dan enkel met de leden van hun groep. In deze sessie krijg je een demonstratie van de chatkamers van WAI-NOT.
2. ICT eindtermen als ontwikkelingsdoelen voor het bijzonder onderwijs. Wat doe je ermee?
Mensen met verstandelijke beperkingen willen maar al te graag gebruik maken van ICT. Om met internet aan de slag te kunnen moet je echter over een hele reeks vaardigheden beschikken. Deze vaardigheden worden omschreven voor de “gemiddelde gebruiker” en zijn bv. terug te vinden in eindtermen voor het secundair onderwijs. Voor het buitengewoon onderwijs is dit minder evident. Voor gebruikers met verstandelijke beperkingen is het niet evident om een computer te gebruiken. Om de hoger gelegen ICT competenties te bereiken moet je eerst over de basis technische competenties beschikken. Het EasyIT ontwikkelt een platform waarmee de basis ICT vaardigheden van individuele gebruikers kunnen getoetst worden. Bedoeling is om, op basis van deze toetsing, een individueel begeleidingsplan op te starten om de ICT vaardigheden te bevorderen. Na verloop van tijd kan via EasyIT dan opnieuw getoetst worden of de gestelde individuele doelstellingen bereikt werken.
Resultaat
Na deze sessie zal je in staat zijn om de ICT vaardigheden van leerlingen in het buitengewoon onderwijs te testen en verder te werken aan de ICT ontwikkelingsdoelen, zoals beschreven in de ICT eindtermen voor het secundair onderwijs.
Je bent wegwijs gemaakt in de site van WAI-NOT, kan je registreren, kan een licentie aanvragen en weet je hoe je een chatkamer kan aanvragen. Je kan met je klas een chatsessie houden en weet hoe je die kan modereren.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en internet.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Technisch ICT-coördinator
Uit:
- Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
Thema's
- Partners ICTdag
- Thema ICT-dag: Web 2.0
- Buitengewoon ond.
- ICT in de klas
- Project
- Zorg
Tijdstip
Namiddag (14u10-16u40)
Lokaal: D211
Er zijn 70 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.
Vorm
PresentatieLesgever
WAI-NOT vzw
Lees meer over de expertise van WAI-NOT.
Korte titel : ICT eindgroep Type 8
Deze pagina werd al 2622 keer bekeken