52. Begeleid zelfstandig leren met ICT-integratie
Digitale interactieve werkboeken als kern van een didactische aardrijkskundewebsite
Inhoud
Inleiding
In dit project, dat werd uitgewerkt door de leerkrachten aardrijkskunde van de derde graad van het Don Boscocollege Zwijnaarde, verwerken de leerlingen op individuele basis de leerstof aardrijkskunde aan de hand van digitale interactieve werkboeken. Deze werkboeken (html) maken gebruik van animaties, video, feedbackgestuurde oefeningen en zelfevaluatie door de leerlingen. Ook taken, excursies, begrippenlijsten en schooleigen beeldmateriaal werden gaandeweg geïntegreerd in het project. Tijdens de excursie doen de leerlingen vooral waarnemingsopdrachten. Deze waarnemingen moeten ze digitaal vastleggen en verwerken tot een presentatie. De beste presentaties (video, website of powerpoint) worden ook op de website geplaatst.
Het project is uitgewerkt voor aardrijkskunde maar het concept is transfereerbaar naar andere vakken. Dergelijke projecten hoeven geen eenheidsworst te wezen, de invulling ervan kan door elke school of vakgroep naar eigen behoefte en mogelijkheden gebeuren. Daarom is deze sessie geschikt voor:
- leerkrachten aardrijkskunde uit de 2e en 3e graad, maar interessant voor alle leerkrachten
- leerkrachten wetenschappen die dan de transfer kunnen maken naar een eigen lesomgeving waar zelfstandig leerlingactiviteit, visualisatie, het gericht gebruik van media door de leerlingen, een verbinding van het leslokaal met de wereld…belangrijk zijn
- bij uitbreiding alle leerkrachten die interesse hebben voor begeleid zelfstandig leren en het gebruik van animaties andere media in oefeningen door de leerlingen.
Inhoud
Deze sessie is volledig gericht op het inspireren om zelf eenvoudige digitale werkbladen te ontwerpen .
In het eerste deel schetsen we kort :
- hoe het project gegroeid is
- wat de voordelen en nadelen van het gebruik van digitale werkbladen zijn en hoe het gebruik ervan het lesgebeuren en de evaluatie van de leerlingen beïnvloedt
- het meten van de efficiëntie van het leerproces.
In een tweede deel kijken we, aan de hand van enkele voorbeelden hoe een webles eruit kan zien en waarom deze aanpassingen in de praktijk een meerwaarde bleken te hebben. Praktische tips komen ook aan bod:wat werkt goed, wat vermijd je beter.
In de derde fase laten we jullie zelf aanvoelen hoe een interactieve webles (gebaseerd op het gebruik door de individuele leerling) met gerichte opdrachten aan de hand van simulatoren mét feedback en zelfevaluatie in de praktijk werkt.
Jullie vragen en opmerkingen behandelen we graag in het vierde deel.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- inzicht hebben in de bouw en werking van een digitaal werkblad,
- de randvoorwaarden, do's en don't's voor de opmaak van een eenvoudig digitaal werkblad met gerichte opdrachten aan de hand van simulatoren, video en andere bronnen hebben leren kennen.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en bestandsbeheer.
- Vertrouwd zijn met of interesse hebben in geleid internetgebruik in de klas door leerlingen
Meegenomen kennis
- Basiskennis opmaak webpagina's.
Lesmateriaal
Syllabus
Toegang tot de leswebsite van Don Bosco Zwijnaarde
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogisch begeleider
- Inspectie
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
Thema's
- ICT in de klas
- Project
- Secundair onderwijs
- ICT in je vak/leergebied
Tijdstip
Voormiddag (10u10-12u40)
Lokaal: B314
Er zijn 12 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
Bart Van Bossuyt
Lees meer over de expertise van Bart.
Adrien Van den Bossche
Lees meer over de expertise van Adrien.
Korte titel : BZL in aardrijksunde
Deze pagina werd al 3125 keer bekeken