55. RSS en RSS-feeds als werkinstrument

Beheers de informatiestroom m.b.v. RSS!

Inhoud

Inleiding

Hoe vaak zie je niet op een blog of website de term "RSS" vermeld staan met daarnaast het specifieke icoontje?  Dit duidt erop dat u zich kunt abonneren op de berichten (feeds) van deze website of blog.  Daarvoor gebruik je een RSS-lezer.  In deze sessie gaan we dieper in op het gegeven RSS en proberen er het maximum uit te halen.

Inhoud

We starten met een korte verklaring van RSS, gevolgd door:  een RSS-lezer kiezen:  de verschillende mogelijkheden, abonneren op feeds, feeds delen, trefwoorden gebruiken, RSS naar pdf, RSS naar widget voor integratie op een website, RSS in een taakbalk.  Tot slot de reflectie:  Hoe dit werkinstrument nuttig inzetten voor mij als leerkracht persoonlijk en voor de leerlingen.

Resultaat

  • Na deze sessie zul je een RSS-"ninja" zijn!  Je weet hoe je voortaan met feeds kunt omgaan en die volledig naar je hand te zetten.

Voorkennis

Verplichte kennis

  • Basisvaardigheden computergebruik en internet.
     

Meegenomen kennis

  • Enigszins vertrouwd zijn met het aanmaken en onderhouden van blogs en het toevoegen van inhoud op websites.  Dit is handig wanneer we dieper ingaan op doorgedreven toepassingen van RSS.

Lesmateriaal

Syllabus

Presentatie zal online beschikbaar gemaakt worden.

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Web 2.0
  • Thema ICT-dag: Bibliotheek, online databanken en auteursrecht

Tijdstip

Namiddag (14u10-16u40)
Lokaal: B208
Er zijn 70 plaatsen waarvan er 15 bezet zijn.

Vorm

Presentatie

Lesgever

Kurt Debrouwer
Lees meer over de expertise van Kurt.


Korte titel : RSS en RSS-feeds

Deze pagina werd al 2504 keer bekeken