63. Online puntenboek, zorgsysteem en digitale agenda voor het basisonderwijs
Schoolonline: Uw totaalpakket op maat
Inhoud
Inleiding
Schoolonline is een online-softwarepakket, speciaal ontwikkeld voor basis- en secundair onderwijs. Het is een totaalpakket bestaande uit verschillende modules zoals puntenboek en rapportering, leerlingvolgsysteem, leerlingen- en personeelsadministratie, communicatie en digitale agenda, enzovoort.
Alle modules zijn beschikbaar in 2 versies,zodat ze steeds optimaal aansluiten bij de wensen en behoeften van zowel het basis (kleuter en lager) als het secundair onderwijs. Omdat wij beseffen dat niet alle scholen nood hebben aan alle modules, kunt u zelf bepalen van welke modules uw school gebruik wenst te maken.Gegevens uit andere programma’s waarmee uw school werkt, worden vlot overgedragen naar schoolonline. Deze import van gegevens gebeurt via een eenvoudige interface. Op deze manier vermijdt u dubbel werk!
Tijdens deze voorstelling zal er ruim aandacht worden besteed aan de schoolonline modules “Puntenboek en rapportering”, “Leerling- en kleutervolgsysteem” en “Communicatie en digitale agenda” (module 2). Deze sessie richt zich specifiek op het basisonderwijs.
Inhoud
Schoolonline is een online-softwarepakket, speciaal ontwikkeld voor basis- en secundair onderwijs. Het is een totaalpakket bestaande uit verschillende modules zoals puntenboek en rapportering, leerlingvolgsysteem, leerlingen- en personeelsadministratie, communicatie en digitale agenda, enzovoort.
Alle modules zijn beschikbaar in 2 versies,zodat ze steeds optimaal aansluiten bij de wensen en behoeften van zowel het basis (kleuter en lager) als het secundair onderwijs. Omdat wij beseffen dat niet alle scholen nood hebben aan alle modules, kunt u zelf bepalen van welke modules uw school gebruik wenst te maken.Gegevens uit andere programma’s waarmee uw school werkt, worden vlot overgedragen naar schoolonline. Deze import van gegevens gebeurt via een eenvoudige interface. Op deze manier vermijdt u dubbel werk!
Tijdens deze voorstelling zal er ruim aandacht worden besteed aan de schoolonline modules “Puntenboek en rapportering”, “Leerling- en kleutervolgsysteem” en “Communicatie en digitale agenda” (module 2). Deze sessie richt zich specifiek op het basisonderwijs.
Een leerlingvolgsysteem (LVS) of kind/kleutervolgsysteem (KVS) verschaft in de eerste plaats de leerkracht een nauwkeurig beeld van de leervorderingen van de afzonderlijke leerlingen/kleuters en van de leeropbrengst over een langere periode. Het gebruik van een LVS/KVS wordt in het onderwijs vooral vanuit de opdracht tot 'zorgverbreding' gepromoot. Een LVS/KVS laat immers toe om leerlingen en kleuters die op een bepaald ogenblik minder goed vorderen of van wie de ontwikkeling niet verloopt zoals verwacht, tijdig te detecteren. Aan de hand van die informatie kan de leerkracht zijn/haar pedagogische aanpak en didactische werkvormen meer toespitsen op individuele behoeften.
De module “kind- en leerlingvolgsysteem” van schoolonline bevat zowel een LVS als een KVS functionaliteit. Beiden zijn apart toegankelijk. Het KVS en LVS kunnen in schoolonline volledig op maat worden ingesteld. Het LVS biedt bovendien de mogelijkheid om onder meer de resultaten van de signaleringstoetsen (bepaald door VCLB vzw) te importeren (via het schoolonline importbeheer).
De volgsystemen van schoolonline houden rekening met de verschillende gebruikersgroepen binnen een school (zijnde leerkrachten, directies, CLB, enz.) en bieden (op basis van deze groepen) aangepaste functionaliteiten aan. Schoolonline garandeert bovendien een vlotte opvolging door middel van kleurcodes en evolutiegrafieken. Het KVS van schoolonline werd mede vormgegeven dankzij de nauwe samenwerking met verschillende schoolgemeenschappen en onderwijscongregaties, waaronder de Broeders van Liefde.
Met de module puntenboek en rapporten geeft u op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier, thuis of op school, de punten in van toesten, huiswerk en taken. Elke meester/juffrouw werkt in een gepersonaliseerd puntenboek. U geeft niet alleen de punten (of letters) in, u kunt die ook van commentaar of feedback voorzien. Als school kiest u zelf de instellingen en de schooleigen benamingen. Speciaal voor scholen in het basisonderwijs ontwikkelde schoolonline ook doelenrapporten. Deze doelenrapporten kunnen in combinatie met de klassieke cijferrapporten, en leef- en leerraporten worden gebruikt.
Tot slot kan u in met behulp van de module interne communicatie en agenda, uw lessen, lesfiches en lesmethodes beheren en die ook met anderen delen. U krijgt een mooi overzicht van afspraken, taken, lessen, activiteiten,... die u in dag-, week- en maandoverzichten kan uitprinten. Leerkrachten in het basisonderwijs kunnen daarenboven ook een koppeling tussen de agenda, de doelen en het puntenboek maken. Ook de communicate met (mailing naar) ouders zit in deze module vervat.
Resultaat
Na deze sessie:
- Ken je de mogelijkheden van schoolonline en weet je hoe de verschillende (zelf te kiezen!) modules interageren
- Heb je gezien hoe schoolonline een antwoord geeft op de specifieke noden van het basisonderwijs. Het leef- en leerrapport, het doelenrapport, het leerling- & kind/kleutervolgsysteem (KVS) en de zéér flexibele agenda zijn hiervan maar enkele voorbeelden.
- Heb je gezien hoe het KVS de werkbelasting tot een minimum kan herleiden en een vlotte opvolging van de kleuters en leerlingen garandeert door middel van kleurcodes en evolutiegrafieken.
- Heb je gezien hoe schoolonline gebruikt wordt in de praktijk. Er werd getoond hoe dankzij de nauwe samenwerking met tientallen scholengemeenschappen, de rapporteringsmodule en het KVS werden uitgebouwd tot de meest flexibele en volledige modules momenteel beschikbaar op de markt.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en internet
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
Thema's
- Partners ICTdag
- Administratief
- Lager onderwijs
- Zorg
- THEMA: Cloud computing
Tijdstip
Namiddag (14u10-16u40)
Lokaal: C033
Er zijn 70 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.
Vorm
PresentatieLesgever
Jeroen Bekaert
Lees meer over de expertise van Jeroen.
Korte titel : Schoolonline (BaO)
Deze pagina werd al 3611 keer bekeken