Thema ICT-praktijkdag 19
(Serious) Gaming in het onderwijs / Spelenderwijs leren
Games hebben een enorm potentieel en positieve impact als leermiddel, maar er is nood aan ondersteuning omdat leerkrachten momenteel gepolariseerd zijn wat betreft het implementeren van games in de klas. Er zijn nochtans heel goede voorbeelden (zie onder). Via deze ICT-praktijkdag willen we helpen bij het wegnemen van de scepsis en informeren. We gaan verder dan 'Leren is fun'. Leren is in elk geval anders dan in de tijd dat de huidige leerkrachten op de schoolbanken zaten. In het huidige leren kunnen games een meerwaarde betekenen.
If books came after games ...
TED talk: Gaming can make a better world (Jane McGonigal)
Sessies
Educatieve games
-
3rd World Farmer
Beheer van een Afrikaanse boerderij -
Ayiti, The Cost of Life
Armoede in Haïti -
Bingel
VANIN Methodes -
Copenhagen Challenge
Klimaatverandering -
Darfur is dying
Humanitaire crisis in Soedan -
Enercities
Energie -
Energy City
Milieu-educatie -
Food Force
Hulp bij humanitaire rampen -
Game Hub
Figurentheater, Antarctica & Ondernemersspel -
Game Maker Cursus
Leer je eigen computergames maken -
Global Conflicts
Democratie en mensenrechten -
McDonalds Videogame
De waarheid over fastfood -
Mingoville
Engels voor jonge kinderen -
MonkeyTales
Secundair onderwijs: Wiskunde en wereldoriëntatie -
My Machine
Creativiteit in techniek -
Nobelprize Educational Productions
Physics - Chemistry - Medicine - Literature - Peace - Economy -
Pats & Co
Burgerzin: Jongeren in armoede -
Poverty Is Not a Game
Burgerzin: Kansarmoede -
Re-mission
Kanker -
September 12th
Terreurbestrijding -
Taaltreffers
Lager onderwijs: Nederlands -
Vlajo Challenge
Secundair onderwijs: Ondernemingszin -
Wild Web Woods
Veilig internetten voor jonge kinderen -
Bizzgames Bedrijfsspellen (ook Engelstalig)
Secundair en Hoger onderwijs: Ondernemingszin, bedrijfsspellen -
Bizzkidz Management Competitie
Secundair onderwijs: Landelijke scholencompetitie, ondernemingszin, bedrijfsspel -
Aandelenmarktspel (NL, EN, FR, SP)
Secundair onderwijs: Financiële opvoeding (VOET)
QR Code
-
Bijna 30 tips om QR codes te gebruiken (in onderwijs)
Tijdens de ICT-praktijkdag doen we een QR Code Game. Installeer een QR Code lezer en breng je mobieltje mee! - QR Code lezers
Algemene links
- Gaming in het onderwijs (Vlaamse overheid - Advies)
- Effectiviteit van games in het onderwijs
- Na cloud computing nu cloud gaming
- Games to learn
- EU Imagine project
- PEGI Online: PAN European Game Information
- Enkel voor Nederland: Creative Game Challenge