28. Maak je eigen computerspel met Gamemaker
Werk je eigen games uit of laat je leerlingen een spel maken
Inhoud
Inleiding
Is het altijd je droom geweest om zelf games te maken, maar wil je niet veel tijd steken in het leren van een programmeertaal?
Game Maker is een programma waarmee je games kunt maken, zonder dat je daarvoor een programmeertaal hoeft te leren. Met een paar makkelijke drag&drop acties, kun je goede games maken. Natuurlijk kun je, indien je dat wilt, wel gebruik maken van een programmeertaal. De Game Maker Language is speciaal ontwikkeld voor Game Maker.
Sinds enkele jaren wordt Game Maker naast het gebruik voor hobby, ook steeds populairder op scholen, zowel op basisscholen als het voortgezet onderwijs.
In het onderwijs wordt Game Maker vooral gebruikt als opstapje naar het programmeren en ontwerpen van software. In deze context komt Game Maker meestal in het vak Informatica of ICT aan de orde. In eerste instantie kan men de leerlingen eerst leren werken met het drag&drop systeem en enkele simpele stukjes Game Maker Language. Indien de leerlingen de GML taal voldoende beheersen kunnen zij gemakkelijker beginnen met programmeertalen als C(++) en Delphi.
Uiteraard zijn er ook leraren die Game Maker alleen gebruiken voor de algemene ontwikkeling van hun leerlingen. De leraar maakt een spel, de leerling speelt en leert.
Inhoud
We starten spelend en verkennen eerst enkele computerspelen die gemaakt werden in de lerarenopleiding. Na deze introductie bekijken we waar de software te verkrijgen is en welke ondersteuning er te vinden is op het internet. We downloaden, installeren en ... programmeren onze eerste Game Maker-computerspelletjes waarin je desgewenst eigen beeldmateriaal of geluidsfragmenten kan opnemen.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- weten waar de software, ondersteuning en handleidingen te vinden zijn.
- de software kunnen installeren.
- zelf games kunnen maken waarin je je eigen beeldmateriaal of geluidsfragmenten verwerkt.
- zin hebben om zelf spelen te maken voor je leerlingen.
- het voelen kriebelen om je leerlingen zelf spelen te laten bedenken.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en internet
- Logische denk- en handelingsvaardigheden
Meegenomen kennis
- (Basis)kennis van programmeren, programmeertalen en programmeerstructuren
Lesmateriaal
Syllabus
Sites
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- (Serious) gaming
Tijdstip
Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: Echo D1.02
Er zijn 26 plaatsen waarvan er 24 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
eventueel hoofdtelefoonLesgever
Jean-Pierre Pluymers
Lees meer over de expertise van Jean-Pierre.
Korte titel : Gamemaker
Deze pagina werd al 3132 keer bekeken