88. Leerlingen informatievaardig maken
Tips & trucs voor leraren
Inhoud
Inleiding
Leraren willen hun leerlingen graag zelfstandig informatie laten vinden en verwerken voor een opdracht, maar de uitkomsten zijn vaak teleurstellend. Veel leerlingen kopiëren en plakken er lustig op los en produceren inhoudsloze werkstukjes. Voor veel knoppenvaardige leerlingen zijn de opdrachten niet inspirerend en uitdagend en voor veel leraren zijn de uitkomsten frustrerend omdat de leerlingen enkel met de buitenkant en niet met kennisverwerving bezig zijn. Dat kan anders en beter. Formuleer de opdracht eens op een andere manier, inspireer de leerling en jezelf door inzicht in het informatiezoekproces en laat leerlingen beter presteren.
Inhoud
In deze sessie gaan we eerst na wat we eigenlijk moeten verstaan onder informatievaardigheden? Is het een vak of is het een competentie? En hoe verhoudt zich dit met het bestaande curriculum?
We zoemen vervolgens in op een aantal modellen en stappen van Informatievaardigheden en kijken naar nieuwe ontwikkelingen zoals transliteracy: wat is dat en wat kun je ermee in de klas.
Op basis van Prof. Carol Kuhlthau's research beschreven in Seeking Meaning, bekijken we wat er gebeurt met een leerling tijdens 'Het informatiezoekproces' en hoe leraren daarop kunnen anticiperen door het aanbieden van 'gestructureerde vrijheid' (Guided Inquiry).
Naast dit voornamelijk theoretische deel, kijken we naar het zoeken, vinden en verwerken van informatie in de praktijk. Hoe worden we Google de baas? Daarbij komen veel tips en trucs aan de orde.
Leerlingen kopiëren en plakken veelvuldig, zich vaak niet bewust van het feit dat zij daarmee plagiëren. Een belangrijke vraag die aan de orde is dan ook: hoe voorkom je plagiaat? Daarom zal een belangrijk deel van de sessie gewijd zijn aan het ontwikkelen van inspirerende en uitdagende opdrachten. Ook hier weer komen de nodige tips & trucs aan bod en zullen voorbeelden van opdrachten voor het basis en secundair onderwijs getoond worden.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- Weten wat de competentie 'informatievaardig' inhoudt en wat je ervoor moet kunnen en kennen.
- Begrijpen waarom het aanleren van informatievaardigheden ingebed moet worden in het curriculum;
- Inzicht hebben in de attitude en ontwikkeling van de leerling tijdens het informatiezoekproces;
- Geinspireerd zijn om aan de slag te gaan met uitdagende opdrachten aan leerlingen;
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en internet.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Deelnemers ontvangen een uitgebreide lijst met bronnen om thuis en/of in de les te gebruiken. Evenals een aantal voorbeelden van opdrachten 'nieuwe stijl' Foldermateriaal
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Nederland
- Bibliotheek, online databanken en auteursrecht
Tijdstip
Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: Echo B1.06
Er zijn 12 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Een pen en notitieblokLesgever
Lourense Das
Lees meer over de expertise van Lourense.
Korte titel : Informatievaardig
Deze pagina werd al 2598 keer bekeken