39. Goochelen met zoekmachines: zoeken 2.0
over Google, directories, metazoekmachines en zo veel meer
Inhoud
Inleiding
Iedereen kent Google en kan een (eenvoudige) zoekopdracht uitvoeren met het gewenste resultaat. Niet iedereen kent echter alle tips & trucks die er voor zorgen dat je je zoekopdrachten veel efficiënter kan uitvoeren. En natuurlijk bestaan er naast Google ook nog vele andere zoekmachines en -methodes die ook het uitproberen waard zijn.
Inhoud
De volgende elementen zullen tijdens deze sessie zeker aan bod komen:
- verschillen tussen directories en zoekmachines: wanneer gebruik je best welke toepassing?
- verschillen tussen zoekmachines: algemene zoekmachines (Google, Bing, Wolphramalfa,...), wetenschappelijke zoekmachines (bv. Scirus), metazoekmachines (bv. zoekprof.nl) en zoekmachines met een specifiek doel of een specifieke doelgroep (bv. groene zoekmachines)
- efficiënt zoeken met Google
- het gebruik van Google Books en Google Scholar
- zoeken met web 2.0: add-ons, RSS en social bookmarking (= vastleggen en delen van favorieten)
- wat met het onzichtbare web?
Deze onderwerpen kunnen natuurlijk altijd aangevuld worden op basis van vragen en opmerkingen van de deelnemers.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- het verschil kennen tussen directories, zoekmachines en metazoekmachines en weten wanneer je best welke toepassing(en) gebruikt, ook m.b.t. web 2.0-toepassingen zoals RSS en social bookmarking.
- je zoekopdrachten op een meer efficiënte wijze kunnen uitvoeren.
- over meer achtergrondinformatie beschikken i.v.m. het zoeken op internet.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet.
Meegenomen kennis
Zelf al eens verschillende zoekmachines uitgeprobeerd hebben.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
Uit:
- Alle onderwijstypes
Thema's
- Bibliotheek, online databanken en auteursrecht
Tijdstip
Voormiddag (9u40-12u10)
Lokaal: D013
Er zijn 16 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
An Smets
Lees meer over de expertise van An.
Korte titel : Zoekmachines
Deze pagina werd al 2336 keer bekeken