78. Gebruik van Mindmapping

Hoe gebruik ik Mindmapping voor mezelf en in de klas?

Inhoud

Inleiding

Het is de bedoeling om de kinderen in klas, maar ook de deelnemer zelf een middel aan de hand te doen om structuren in teksten te achterhalen, om met behulp van een mindmap een tekst te kunnen schrijven. Leerkrachten kunnen ook met behulp van mindmapping samen over projecten brainstormen. Leerkrachten kunnen ook projecten samen structureren.

Inhoud

In de sessie bekijken we theoretisch wat een mindmap is, welke progamma's er voor handen zijn. We kijken ook waar die programma's te vinden zijn. We bekijken samen enkele voorbeelden. Tijdens de sessie downloaden we een gratis mindmapprogramma, installeren het en krijgen we een korte uitleg hoe we het programma kunnen gebruiken.We bespreken ook een betalend programma en duiden de voordelen aan. Tot slot maken we zelf een mindmap over een zelfgekozen onderwerp en bespreken we de voor- en nadelen van enkele online mindmaptools.Als extra bepreek ik dan enkele speciale online mindmaptools.We werken ook even met een betalende online midnmaptool Mindjet.We ontdekken de mogelijkheden ervan.

Resultaat

Na deze sessie zal je zelf kunnen  werken met een mindmapprogramma. Ook je leerlingen ga je een goede aanzet kunnen geven om te werken met mindmapping. Je zal ook weten in welke omstandigheden je mindmapping efficiënt kunt gebruiken.Je zal een keuze kunnen maken uit de beste onlinetools om eventueel samen te werken met andere leerkrachten.

Voorkennis

Verplichte kennis

  • Elementaire basisvaardigheden computergebruik en internet.
  • Een programma kunnen downloaden en installeren.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Zorg

Tijdstip

Namiddag (14u10-16u40)
Lokaal: D112
Er zijn 29 plaatsen waarvan er 28 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Lesgever

Johan Hessels
Lees meer over de expertise van Johan.


Korte titel : Mindmapping

Deze pagina werd al 2244 keer bekeken