36. Internet als methodiek voor zorg aan lln
Onlinehulp en methodieken waarbij internet ingezet wordt
Inhoud
Inleiding
De samenleving digitaliseert en ook in het begeleidingswerk ook in het onderwijs zien we deze beweging geleidelijk aan een plaats krijgen. Het is dan ook niet langer mogelijk om het gebruik van het internet en al zijn toepassingen in de begeleiding van leerlingen met zorgvragen te negeren. Organisaties binnen de eerste lijnhulpverlening maken al dankbaar gebruik van online vormen van hulpverlening (vb. JAC, KJT, drughulp, enz). Vaak zijn dit online hulpverleningsvormen ter vervanging of aanvulling van face-to-face contacten. Hoe kan je als zorg- & leerlingbegeleider optimaal gebruik maken van deze online tools en meer en meer overstappen naar dergelijke digitale vormen van begeleiding.
Inhoud
Welke vormen van onlinehulpverlening bestaan er en wat is bruikbaar voor leerlingen? Wat zijn mogelijkheden, voor- en nadelen van online hulpverlening? Met welke mogelijkheden kan je praktisch aan de slag? Hoe geef je internet een plaats in je begeleiding?
Resultaat
Na deze sessie zal je weten wat onlinehulpverlening is en welke methodieken je zelf kan gebruiken.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet
Meegenomen kennis
Het hebben van een Gmail-adres en een Facebookaccount bespaart ons heel wat tijd. Dit mogen oefenaccounts zijn.
Lesmateriaal
Syllabus
Hand-outs van presentatie
Het boek 'Internet als methodiek in de jeugdzorg' kan eventueel te koop worden aangeboden.
Sites
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- Secundair onderwijs
- Zorg
- Mediawijsheid
Tijdstip
Voormiddag (9u40-12u10)
Lokaal: B414
Er zijn 10 plaatsen waarvan er 6 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
Davy Nijs
Lees meer over de expertise van Davy.
Korte titel : Onlinehulpverlening
Deze pagina werd al 2533 keer bekeken