93. Maken van WebQuests
E-wegwijzers voor begeleid zelfstandig leren (beginners)
Inhoud
Inleiding
Een webquest is een zoektocht naar informatie op het internet. Het zijn online activiteiten die aan de hand van goed gestructureerde opdrachten en met behulp van bronnen op het internet door leerlingen begeleid zelfstandig worden opgelost (BZL), al dan niet in het Open leercentrum (OLC) van je school. Nieuwe didactische werkvormen (werken met een ELO) en andere evaluatiemethoden (procesevaluatie) komen aan bod.
Inhoud
Met webquests heb je sterke digitale instrumenten in de klas. Je kan er individueel, maar ook in groep (collaboratief en coöperatief) mee aan de slag. Het is bijzonder uitdagend materiaal voor de leerlingen aangepast aan hun leeftijd. In deze sessie willen wij vooral praktisch werken met deze materialen om zo zelf proefondervindelijk de meerwaarde te ontdekken.
We zoomen in op de pedagogische krijtlijnen en tonen enkele voorbeelden en daarna zal je zelf je webquest ontwerpen. De klemtoon tijdens de sessie ligt op de pedagogie, niet de technologie.
Resultaat
Na deze sessie weet je precies wat een webquest is, hoe die is opgebouwd en waarom we die gebruiken. Je zal ook zelf een webquest kunnen maken en gericht voorbeelden kunnen opsporen.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en internet.
- Goed vertrouwd zijn met een tekstverwerker.
Lesmateriaal
Syllabus
Hand-outs van presentatie
online aftercare via Greenoven
Sites
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Alle onderwijstypes
Thema's
- ICT in je klas of vak
Tijdstip
Namiddag (14u10-16u40)
Lokaal: B426
Er zijn 24 plaatsen waarvan er 13 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
gezond verstand, goed humeur en bereid om samen te werken :-)Lesgever
Stephen Hargreaves
Lees meer over de expertise van Stephen.
Korte titel : Maken van WebQuests
Deze pagina werd al 2106 keer bekeken