60. Goochelen met zoekmachines
Zoeken 2.0
Inhoud
Inleiding
Iedereen kent Google en kan een (eenvoudige) zoekopdracht uitvoeren met het gewenste resultaat. Niet iedereen kent echter alle tips & trucs die er voor zorgen dat je je zoekopdrachten veel efficiënter kan uitvoeren. En natuurlijk bestaan er naast Google ook nog vele andere zoekmachines en -methodes die ook het uitproberen waard zijn.
Inhoud
De volgende elementen zullen tijdens deze sessie zeker aan bod komen:
- verschillen tussen directories en zoekmachines: wanneer gebruik je best welke toepassing?
- verschillen tussen zoekmachines: algemene zoekmachines (Google, Bing, Wolphramalfa,...), wetenschappelijke zoekmachines (bv. Scirus), metazoekmachines (bv. zoekprof.nl) en zoekmachines met een specifiek doel of een specifieke doelgroep (bv. groene zoekmachines)
- efficiënt zoeken met Google
- Google en privacy
- het gebruik van Google Books en Google Scholar
- zoeken met web 2.0: add-ons, RSS en social bookmarking (= vastleggen en delen van favorieten)
- wat met het onzichtbare web?
Deze onderwerpen kunnen natuurlijk altijd aangevuld worden op basis van vragen en opmerkingen van de deelnemers.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- je zoekopdrachten op een meer efficiënte wijze kunnen uitvoeren
- het verschil kennen tussen directories, zoekmachines en metazoekmachines en weten wanneer je best welke toepassing(en) gebruikt, ook m.b.t. web 2.0-toepassingen zoals RSS en social bookmarking
- over meer achtergrondinformatie beschikken i.v.m. het zoeken op internet.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet
Meegenomen kennis
Zelf al eens verschillende zoekmachines uitgeprobeerd hebben.
Lesmateriaal
Syllabus
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Alle onderwijstypes
Thema's
- ICT-eindtermen
- Web2.0
- Mediawijsheid
Tijdstip
Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: HHH Eco
Er zijn 17 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Zorg ervoor dat Firefox geïnstalleerd is: http://www.mozilla.org/nl/firefox.
Lesgever
An Smets
Lees meer over de expertise van An.
Korte titel : Zoekmachines
Deze pagina werd al 2160 keer bekeken