15. Gebruik van eigen audio- en video-opnames in het taalonderwijs
Spreekvaardigheid (Taalonderwijs)
Inhoud
Inleiding
Het gebruik van audio en video om de spreekvaardigheid te oefenen in het taalonderwijs lijkt ons zeer nuttig, vooral vanwege de populariteit en het gemakkelijk gebruik van de digitale media. Eigen audio opnames geven aan studenten en leerkrachten de nodige controle en autonomie om een kwalitatieve praktijk (studenten) en feedback (leerkrachten) te doen door zijn technische kenmerken (herhalen, terugspoelen, aandachtig luisteren).
Inhoud
Aan de hand van een casus tonen wij hoe het gebruik van eigen audio- (en video-)opnames in het taalonderwijs kan helpen om de uitspraak en spreekvaardigheid te oefenen. Hierover zullen we een aantal toepassingen zien.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- Leren om jouw eigen opnames maken (uw eigen stem) om uitspraakoefeningen te maken en om feedback te geven.
- Leren om met het gratis programma Audacity te werken om feedback te geven.
- Een overzicht hebben van andere online toepassingen voor audio opnames (vb: Chirbit, .Vocaroo).
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs: Leerkracht talen
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie: Leerkracht talen (in het bijzonder leerkrachten Spaans)
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Secundair onderwijs
Tijdstip
Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: G213
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Breng zeker een hoofdtelefoon met microfoon mee.
Lesgever
Manuela Crespo
Lees meer over de expertise van Manuela.
Korte titel : Audio Video in Taal
Deze pagina werd al 2323 keer bekeken