29. Samenwerkend leren met online applicaties
Online applicaties gebruiken om leren (inter)actief te maken
Inhoud
Inleiding
Dagdagelijks ict integreren. Neen, geen technische hoogstandjes! Kleine bruikbare dingen, daar zullen we het hier over hebben en vooral mee bezig zijn.
Inhoud
Leerlingen moeten/willen actief met leerstof omgaan. Op deze wijze wordt er het meest geleerd, zowel kennis als vaardigheden.
Leerlingen zijn 'doeners', leren vanaf het begin de wereld be-grijpen (ja, met beide handen) door te exploreren, te communiceren en te discussiëren. Vaak noemen we dit 'samenwerkend leren'. Ict kan hierbij de rol spelen waarvoor het bedoeld is: een hulpmiddel (dus geen doel).
Tijdens de sessie gaan de cursisten de rol van de leerlingen vervullen en aan de slag met o.a. Padlet.com en Picozone.nl.
Al doende leer je toch het meest?
Deze sessie is laagdrempelig. Geen ingewikkelde dingen! Van elke voorgestelde toepassing krijg je een overzichtelijke 'starters-handleiding' mee ter ondersteuning of smaakmaker voor jouw collega's... en een overzicht van mogelijke toepassingsmogelijkheden.
Resultaat
Na deze sessie zullen jij en je leerlingen in de bovenbouw van het lager onderwijs aan de slag kunnen gaan met online applicaties voor samenwerkend leren!
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en internet
Sites
Voorbeelden van integratie (1)
Voorbeelden van integratie (2)
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Bovenbouw
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Web2.0
- Cloud computing
Tijdstip
Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: D109
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn.
Zorg er voor dat je één van deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd:
Zorg ervoor dat Flash Player in beide browsers werkt:
TODO: Test Flashplayer in je browser.
Lesgever
Lucien Hermans
Lees meer over de expertise van Lucien.
Korte titel : Samenwerkend leren
Deze pagina werd al 2239 keer bekeken