91. Algoritmisch denken met Scratch + Animatie programmeren

Een motiverende Nederlandstalige programmeeromgeving

Inhoud

Inleiding

Vind jij ook dat er leukere manieren zijn om de leerlingen te leren programmeren dan de prijs van een loodgieter of de oppervlakte van een ruit te berekenen, of (hoera...) na 3 maand een getal te raden tussen 0 en 1000? Dan is het gratis programma Scratch iets voor jou!

Inhoud

Na een korte inleiding van 15 minuten gaan we samen 2 uur lang zelf aan de slag. We laten een kat muizen vangen, ontwerpen een stripverhaal en maken muziek, laten spoken in wisselende grootte verschijnen en een aapje in een doolhof op zoek gaan naar een tros bananen. De nadruk ligt daarbij op inzichtelijk werken en probleemoplossend denken.
De laatste 15 minuten demonstreer ik hoe je jouw materiaal online kunt zetten op de Scratch-website en delen met anderen.

Resultaat

Na deze sessie kan je met je opgedane kennis je leerlingen allerlei spelletjes laten programmeren. Spelenderwijs maken ze zo kennis met de sequentie, de selectie en de iteratie, Maar deze keer zonder het eindeloze zoeken naar spellingsfouten, een hoofdlettertje vergeten, een kommapunt of een aanhalingsteken vergeten zetten, enz…

Na Scratch zijn je leerlingen klaar én gemotiveerd om Java, Javascript of Visual Basic te leren... en groeien ze op natuurlijke wijze naar het besef dat uiteindelijk een planning (top-down) noodzakelijk is.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet

Meegenomen kennis

Kennis en ervaring met een programmeertaal

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

De oplossingen van de oefeningen worden digitaal ter beschikking gesteld.

Sites

Publiceren projecten op de scratch-website

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Inspectie
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Bij voorkeur leerkrachten uit derde graad lager onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Lager onderwijs
  • Secundair onderwijs
  • Programmeren

Tijdstip

Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: G214
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 18 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn. 

Als je je eigen laptop meebrengt, is het natuurlijk noodzakelijk om Scratch op voorhand te installeren.

Gelieve ook je muisje mee te brengen, dat zal het werken vergemakkelijken.

Lesgever

Francois van damme
Lees meer over de expertise van Francois.


Korte titel : Scratch

Deze pagina werd al 2225 keer bekeken