23. Scratch: Programmeren voor het basisonderwijs

Programmeeromgeving Scratch en methodieken ervan ontdekken

Inhoud

Inleiding

Scratch is een digitale leeromgeving. Het is makkelijk, motiverend, gratis en in het Nederlands. Met Scratch programmeer je je eigen interactieve verhalen, spellen en animaties — en kun je jouw eigen creaties delen met anderen in de online gemeenschap. Scratch helpt jonge mensen creatief te leren denken, systematisch te redeneren en samen te leren werken.. Scratch is een project van de Lifelong Kindergarten Group van het MIT Media Lab.

Je kunt Scratch opvatten als een grafische programmeeromgeving. Grafisch omdat je niet typt maar erg visueel met blokjes sleept, programmeren omdat de stapels blokjes een code vormen waar je computer naar luistert. De ambitie van de makers reikt echter veel verder. Met Scratch hopen zij een leeromgeving te creëren die net zo krachtig is als de zandbak waarin we als peuter duizend-en-een dingen hebben geleerd.

Scratch is speciaal ontworpen voor 8- tot 14-jarigen, maar wordt gebruikt door mensen van alle leeftijden. Miljoenen mensen maken Scratch-projecten in verschillende omgevingen, waaronder scholen, musea, bibliotheken, gemeenschapscentra en thuis. Scratch is laagdrempelig (low floor): iedereen die kan lezen kan meteen aan de slag en het eerste resultaat, bijvoorbeeld een kat die achter de muis aanloopt, wordt al binnen minuten bereikt.

Als je voldoende geduld hebt, kun je met Scratch ook enorm de diepte in (high ceiling). Super Mario is in groot detail nagebouwd. Je vindt er nieuwe varianten van Minecraft,… Je eigen fantasie is de enige begrenzing aan wat je maakt met Scratch (wide walls). Naast games kun je ook animeren, verhalen vertellen, presentaties maken, …

Inhoud

In deze workshop leer je hoe je kinderen vanaf 8 jaar de programmeertaal Scratch kunt laten ontdekken. We overlopen eerst een aantal begrippen en concepten van programmeren op een speelse manier, die je dadelijk ook kunt toepassen met de kinderen. We bekijken de interface en de programmeeromgeving. Dan ga je aan de slag met oefenkaarten om het programma onder de knie te krijgen zodat je de basis van Scratch aan het eind van de workshop beheerst. Je onderzoekt zelf enkele methodieken om de kinderen verder uit te dagen tot een concreet eindresultaat met behulp van enkele voorstellen en nuttige links voor leerkrachten. Ten slotte is er tijd voor vragen en feedback. 

Wat kan je niet verwachten?

Een professionele programmeur, ook niet van Scratch. Dus geen pasklare antwoorden op (moeilijke) programmeerdilemma’s. Dan moet ik ook naar oplossingen zoeken. Ik kan je natuurlijk wel op weg helpen.

Je wordt zelf ook geen supergebruiker op één workshop natuurlijk. Als je een durver bent en wat technisch aangelegd is deze kennismaking wel voldoende om de kinderen op gang te zetten. Als je graag een beetje meer achtergrond hebt en wat oefent, is deze workshop een uitstekend begin.


Sessie i.s.m. eduCentrum vzw - Fyxxilab

Resultaat

Als je naar huis gaat kan je in principe een workshop Scratch voor kinderen van ongeveer 2 à 3 sessies van 2u begeleiden waarin volgende doelstellingen voorop staan:

  • Kinderen begrijpen de basis van logisch denken (als… dan) en oefenen dit in.
  • Kinderen zijn vertrouwd met de interface van Scratch.
  • Kinderen kunnen eenvoudige stukjes code programmeren.
  • Kinderen kunnen een stuk eenvoudige code lezen (in een groter geheel).
  • Kinderen durven zelfstandig programma en mogelijkheden ontdekken.
  • Kinderen weten waar ze meer informatie en voorbeelden kunnen vinden over Scratch

Voorkennis

Verplichte kennis

  • Basisvaardigheden computergebruik en internet
  • Durven experimenteren

Meegenomen kennis

  • Benieuwd naar coderen voor kinderen (/jongeren).

Lesmateriaal

Scratch kaarten

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Bij voorkeur voor leerlingen vanaf 8 jaar
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Lagere graden; typisch technologie of informatica als vak, maar iedereen welkom
  • Hoger onderwijs: (lesgevers in spe)
  • deeltijds onderwijs

Thema's

  • Programmeren
  • STEM Fyxxi

Tijdstip

Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: B4.025c
Er zijn 23 plaatsen waarvan er 14 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Als je je eigen laptop meebrengt, is het zeker nodig enkele softwarepakketten op voorhand te installeren:

Zorg er voor dat je één van deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd: 

Zorg ervoor dat Flash Player in je browser(s) werkt:

TODO: Test Flashplayer in je browser.

Kijk ook na of Scratch Online in je webbrowser werkt.

Breng een hoofdtelefoon of oortjes mee.

 

Lesgever

Ann Peeters
Lees meer over de expertise van Ann.


Korte titel : Scratch

Deze pagina werd al 2507 keer bekeken