62. Starten met programmeren in Scratch

Scratch als verwerking van de lesstof

Inhoud

Inleiding

Door middel van programmeren kun je lesstof verwerken tot een interactieve verhaal, game, vertelplaat, animatie of muziekstuk. Middels een mindmap en storyboard kunnen leerlingen hun idee omzetten in Scratch.

Inhoud

We starten met een korte presentatie over programmeren en hoe je dit in je lessen kunt inpassen.

Dan gaan we zelf aan de slag met Scratch, een programmeeromgeving, waarbij je commandoblokjes aan elkaar maakt en zo figuurtjes allerlei dingen kunt laten doen. We doen dit in de vorm van een introductieles die je na deze workshop zelf kunt aanbieden in je eigen groep.
Mensen die zich verder willen verdiepen in Scratch  kunnen kennismaken met ontwerpmodellen en curriculumopdrachten.
Mensen die de ochtendworkshop hebben gevolgd kunnen doorbouwen op wat ze daar hebben geleerd.

We zetten een paar opstellingen met Scratch, LEGO WeDo en Picoboards neer. Zo kun je zien hoe programma's zelfgemaakte machientjes kunnen aansturen.

We leggen voorbeelden van opdrachten en puzzels neer ter inspiratie.

We geven tips en links om zelf verder te gaan met programmeren.
 

Sessie i.s.m. eduCentrum vzw - Fyxxilab

Resultaat

Na deze sessie kun je zelf een introductieles programmeren in Scratch geven. Je  hebt kennis van de mogelijkheden om programmeren te integreren in je lessen. Je bent bekend met bronnen om te programmeren. Je hebt voorbeelden gezien van zelfgebouwde machientjes van LEGO WeDo, MakeyMaKey en Picoboard die je kunt programmeren met Scratch.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet

Lesmateriaal

Syllabus

Sites

Scratch

Digitaal Laboratorium

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Voor kinderen vanaf 9/10 jaar
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs: Voor kinderen vanaf 9/10 jaar
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs

Thema's

  • Programmeren
  • STEM Fyxxi

Tijdstip

Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: B4.025c
Er zijn 23 plaatsen waarvan er 17 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn. 

Zorg er voor dat je één van deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd: 

Zorg er ZEKER voor dat Flash Player in je browser(s) werkt:

TODO: Test Flashplayer in je browser.

We werken met Scratch Online. De browser heeft daarvoor Flash nodig.

Hier kun je testen of Scratch werkt.

Lesgever

Cobie van de Ven
Lees meer over de expertise van Cobie.


Korte titel : Programmeren Start

Deze pagina werd al 2337 keer bekeken