62. Starten met programmeren in Scratch
Scratch als verwerking van de lesstof
Inhoud
Inleiding
Door middel van programmeren kun je lesstof verwerken tot een interactieve verhaal, game, vertelplaat, animatie of muziekstuk. Middels een mindmap en storyboard kunnen leerlingen hun idee omzetten in Scratch.
Inhoud
We starten met een korte presentatie over programmeren en hoe je dit in je lessen kunt inpassen.
Dan gaan we zelf aan de slag met Scratch, een programmeeromgeving, waarbij je commandoblokjes aan elkaar maakt en zo figuurtjes allerlei dingen kunt laten doen. We doen dit in de vorm van een introductieles die je na deze workshop zelf kunt aanbieden in je eigen groep.
Mensen die zich verder willen verdiepen in Scratch kunnen kennismaken met ontwerpmodellen en curriculumopdrachten.
Mensen die de ochtendworkshop hebben gevolgd kunnen doorbouwen op wat ze daar hebben geleerd.
We zetten een paar opstellingen met Scratch, LEGO WeDo en Picoboards neer. Zo kun je zien hoe programma's zelfgemaakte machientjes kunnen aansturen.
We leggen voorbeelden van opdrachten en puzzels neer ter inspiratie.
We geven tips en links om zelf verder te gaan met programmeren.
Sessie i.s.m. eduCentrum vzw - Fyxxilab
Resultaat
Na deze sessie kun je zelf een introductieles programmeren in Scratch geven. Je hebt kennis van de mogelijkheden om programmeren te integreren in je lessen. Je bent bekend met bronnen om te programmeren. Je hebt voorbeelden gezien van zelfgebouwde machientjes van LEGO WeDo, MakeyMaKey en Picoboard die je kunt programmeren met Scratch.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet
Lesmateriaal
Syllabus
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Voor kinderen vanaf 9/10 jaar
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs: Voor kinderen vanaf 9/10 jaar
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
Thema's
- Programmeren
- STEM Fyxxi
Tijdstip
Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: B4.025c
Er zijn 23 plaatsen waarvan er 17 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn.
Zorg er voor dat je één van deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd:
Zorg er ZEKER voor dat Flash Player in je browser(s) werkt:
TODO: Test Flashplayer in je browser.
Hier kun je testen of Scratch werkt.
Lesgever
Cobie van de Ven
Lees meer over de expertise van Cobie.
Korte titel : Programmeren Start
Deze pagina werd al 2337 keer bekeken