64. Ontdek zelf LEGO MINDSTORMS EV3 Robots
Deze sessie is volzet.
Open workshop voor absolute beginners en gevorderden
Inhoud
Inleiding
In deze open workshop krijg je de kans om zelf de mogelijkheden van de nieuwe educatieve LEGO robots (verder) te verkennen.
In de software zijn verschillende didactische tools ingebouwd die je in staat stellen om zelfstandig met deze robots te leren werken. Uiteraard is er ook begeleiding voorzien.
Inhoud
In een team van 2 deelnemers mag je zelf kiezen wat je met een EV3 robot en laptop met educatieve software wil gaan doen. Er is dus geen vooraf bepaalde inhoud voor deze workshop. Er worden wel enkele opdrachten voorzien, maar je mag gerust je eigen uitdaging bepalen. De begeleider zal als coach optreden en de teams bijstaan als er vragen of problemen zijn.
Iedereen kan aan deze workshop deelnemen. Het is een voordeel als je al met EV3's gewerkt hebt, maar ook beginners zijn welkom. Zij kunnen dan bv. met behulp van de "robot onderwijzer" de basiszaken van de EV3 robot ontdekken.
Enkele mogelijke workshoptrajecten:
- verken de basismogelijkheden met de "Robot Onderwijzer"
- experimenteer met de sensoren en volg een opdracht die door de begeleider in de EV3 software is ingebouwd. (Ideaal voor differentiatie in de klas)
- maak zelf een lesopdracht in de "Content Editor", een soort mini-PowerPoint binnen de EV3 software
- ontdek de datalogging-mogelijheden van de educatieve EV3 robot en software
- leer "Grafiek Programmeren", een combinatie van datalogging en programmeren waarbij de robot reageert op de verzamelde meetgegevens
- verken één (of meerdere) van de 3 optionele software pakketten: "Technisch Ontwerpen", "Space Challenge" en/of het "Wetenschap" pakket. (Wel graag op voorhand via email melden aan de begeleider, dit moet extra op de laptop geïnstalleerd worden)
- Bepaal je eigen uitdaging en vraag hulp indien nodig, heb je iets dat je zelf wil uitproberen? Iets dat je nu in je les doet dat je met een EV3 robot zou willen proberen, een opdracht voor een wedstrijd, een vraag van je leerlingen waar je niet meteen een antwoord op wist
- ...
Bekijk:
- een voorbeeld van een geprogrammeerde Educatieve EV3 robot
- een (geavanceerd) voorbeeld van datalogging en grafiek programmeren
- een (Engelstalig) voorbeeld van het "Space Challenge": , het "Technisch Ontwerpen" en het "Science" softwarepakket.
Aanvulling van de organisatie
Deze ICT-praktijkdag is een uniek moment om je te verdiepen in het onderwijsaanbod van LEGO. Aangezien 'STEM' het thema is van de ICT-praktijkdag, focussen we ook op de educatieve mogelijkheden van LEGO. De lesgevers zijn bovendien ervaren trainers in LEGO. Het kan zijn dat deze sessies de volgende keer niet in het aanbod zitten. Profiteer er dus nu van!
We voorzien per twee deelnemers een laptop en een EV3-robot en beperken de sessie tot 12 deelnemers om je goed te kunnen begeleiden.
Sessie i.s.m. eduCentrum vzw - Fyxxilab
Resultaat
Enkele mogelijke resultaten, sterk afhankelijk van de door jou gekozen trajecten (klik verder naar "Inhoud" om enkele verschillende workshopmogelijkheden te zien):
- op eigen tempo de basis mogelijkheden van de EV3 robot geleerd hebben
- de "Robot Onderwijzer" kunnen gebruiken in je klas
- zelf een les kunnen bouwen in de "Content Editor" in de EV3 software
- een EV3 les, die door de begeleider in de EV3 software is aangemaakt, hebben kunnen uitproberen
- experimenten met datalogging via een EV3 robot kunnen gebruiken in klas
- kunnen "grafiek programmeren" met een EV3 robot
- de kans gehad hebben om een optioneel EV3 softwarepakket zelf uit te proberen
- een antwoord weten op de vragen van jou of van je leerlingen die je tot nu toe niet meteen kon beantwoorden
- je eigen EV3 robot-uitdaging hebben kunnen uitproberen
- ...
Merk op: afhankelijk van je voorkennis en eigen leertempo zijn meerdere resultaten te bereiken, maar zeker niet allemaal. Normaal gezien zal in de 150 minuten wel een 2 a 3 tal workshopopdrachten kunnen afgewerkt worden.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en internet.
- Geen angst hebben om zelf iets uit te proberen (en misschien te falen), de LEGO robots kunnen er tegen maar soms hebben volwassenen hier zelf moeite mee ...
Meegenomen kennis
Enige ervaring met LEGO Mindstorms robots of andere programmeer vaardigheden zijn mooi meegenomen, maar zeker niet noodzakelijk.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
In de EV3-software ingebouwd lesmateriaal
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Technisch ICT-coördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: 5de en 6e leerjaar
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
Thema's
- Partners ICTdag
- Hardware
- ICT Innovatie & Techniek
- STEM Fyxxi
Tijdstip
Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: B2.032
Er zijn 12 plaatsen waarvan er 12 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Belangrijk!
Duid bij inschrijving voor deze sessie enkel 'JA' aan op de vraag of je je laptop meebrengt als je daarop ook de EDUCATIEVE EV3-software op voorhand installeert, met licentie en de optie "leerkracht" aanvinkt bij installatie.
Als je dat aanduidt, voorzien we voor jou immers geen toestel, omdat we ervan uitgaan dat je het zelf meebrengt. Voor de anderen voorzien we een Windows-laptop met EV3-software en EV3-robot per 2 deelnemers.
Lesgever
Dimitri Dekyvere
Lees meer over de expertise van Dimitri.
Korte titel : LEGO Mindstorms 2
Deze pagina werd al 3079 keer bekeken