67. Bouw een levende computer in de klas!
Informaticawetenschappen voor iedereen
Inhoud
Inleiding
ICT is een verzamelnaam voor digitale geletterdheid, IT en informaticawetenschappen. Helaas wordt die laatste heel vaak stiefmoederlijk behandeld in de klas. Nogtans is het een volwaardige wetenschap die volledig past binnen STEM.
Inhoud
We starten met een korte inleiding waarin we het verschil tussen digitale geletterdheid, IT en informaticawetenschappen belichten.
Daarna gaan we zelf aan de slag. Door middel van hands-on activiteiten waarin geschreven, getekend en zelfs gesport zal worden, brengen we enkele basisprincipes van de informaticawetenschappen aan. Zo bouwen we een levende faxmachine, leren we binair tellen en ondervinden we zelf hoe bugs ontstaan in programma's!
Op het einde voorzien we een overzicht van mogelijke activiteiten die je zelf kan uitvoeren in de klas.
Opmerking
Sessie i.s.m. eduCentrum vzw - Fyxxilab
Resultaat
Na deze sessie kennen de begrippen ICT, IT, digitale geletterdheid en informaticawetenschappen geen geheimen meer.
Bovendien zal je op een leuke manier verschillende basisprincipes van de informaticawetenschappen kunnen aanbrengen in jouw klas via leuke activiteiten die geen computer vereisen!
Deze activiteiten zijn zowel geschikt voor het basisonderwijs als voor het secundair.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Via een website stellen we al het gebruikte materiaal na de workshop ter beschikking!
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs: voor leerkrachten wetenschappen, techniek of informatica die meer willen doen rond informaticawetenschappen!
Thema's
- ICT Innovatie & Techniek
- STEM Fyxxi
Tijdstip
Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: B1.034
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.
Vorm
OverlegLesgever
Francis wyffels
Lees meer over de expertise van Francis.
Korte titel : Bouw een levende pc!
Deze pagina werd al 2175 keer bekeken