Lijst met alle sessies

Dank aan alle lesgevers die hun steentje bijdragen tot dit waardevol en gevarieerd programma.

Wens je (volgende keer) zelf een sessie te geven, jouw kennis te delen, een ICT-toepassing voor te stellen op dit evenement voor en door leerkrachten? Mail ons!

Instructies
Maak rustig je keuze. Bekijk eerst vele sessies en beslis dan pas om in te schrijven. 

  1. Klik op de titel van een sessie om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
  2. Klik op een label, parcours, functie of vorm om de sessies te filteren zodat je bvb. enkel de workshops of de nieuwe sessies eruit filtert.
  3. Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een sessie over een bepaald onderwerp te zoeken.

Je kan twee sessies volgen: één in de voormiddag, één in de namiddag. Bij inschrijving duid je als eerste voorkeur aan welke je zeker wil volgen.

Kijk goed na of je inschrijft voor een presentatie  of een workshop .

De deelnameprijs is € 95 (incl. BTW). Meer info over de betaling ...

Tweet jouw reactie @ictdag met #ictdag25 of #stemdag of mail ons.
 

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

Auteurstool Xerte: Basis (Dagsessie)

Interactief lesmateriaal maken voor alle devices!

Na deze sessie zal je:

  • op een zeer eenvoudige manier interactief lesmateriaal kunnen aanmaken
  • zelf verbeterende oefeningen kunnen maken
  • in staat zijn een leerpad te ontwikkelen in Xerte
  • een leerpad kunnen exporteren naar scorm
  • een leerpad kunnen uploaden naar een leeromgeving

2

Een website maken met gratis CMS Drupal - Basiscursus (Dagsessie)

Inhoud, menu's, lay-out, modules in Drupal

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je een eenvoudige website kunnen maken voor je school in Drupal of een bestaande Drupal website kunnen aanpassen.


3

Joomla voor beginners (Dagsessie)

Gratis CMS om snel aanpasbare websites te maken

Na deze sessie zal je:

  • een eenvoudige website kunnen maken (pagina's aanmaken en koppelen aan een menu)
  • een template licht aanpassen
  • een template kunnen maken met Artisteer en installeren
  • een eigen menu ontwerpen en positioneren
  • de methodiek van extensies installeren onder de knie krijgen (als we tijd over hebben)

We werken allen op de Classy's waarop Joomla reeds voorgeïnstalleerd is (tijdens pauze toon ik hoe je installatie uitvoert).


11

De mogelijkheden van iOS, Android en Windows8 vergeleken

Voor- en nadelen van elk ecosysteem

Na deze sessie zal je:

  • een inzicht verwerven in het aanbod van tablet computers.
  • enkele adviezen rijker zijn in het bepalen van uw ecosysteem: iPad/iOS, Android en/of Windows 8

 


12

Basisopleiding netwerken & routers: waarom, wat, welk, hoe?

Netwerken voor dummies - Draadloos & bekabeld

Na deze sessie zal je een netwerk(je) kunnen maken, zal je je netwerk kunnen beheren, zal je toestellen kunnen aansluiten op je netwerk, zal je gegevens en printers kunnen delen op uw netwerk.


13

Google Apps voor beginners

Geef communicatie en samenwerking een boost!

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je een duidelijk beeld hebben van wat de meerwaarde is van Google Apps. Je zal overtuigd én verbaasd zijn van de mogelijkheden van Google Apps. Je kent alle voor-en nadelen van Google Apps. Je hebt kennis gemaakt met enkele zeer concrete voorbeelden uit de schoolpraktijk.

Je kan nu aan de slag met Google Apps en de functionaliteiten van deze omgeving gebruiken in je klas/school. Zo kan je zorgen dat de communicatie en de samenwerking tussen alle leden van een klas/s…


14

Automatiseer User Accounts bij ELO's, administratiepakketten, ...

Beheer van gebruikers op diverse platformen

Na deze sessie zal je een volledig beeld hebben over het gebruik en de functies van UMS. 


15

Webapps Marathon (ook voor tablets)

Je les opfleuren met Webapps: woordenwolk tijdslijn mindmap ...

Deze sessie is geannuleerd.

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • Verschillende ideeën ontwikkeld hebben om je lessen op te fleuren
  • Creatief omspringen met ICT in je les
  • Aan ICT-integratie kunnen doen die verder gaat van MS Office
  • Verschillende webapps kunnen hanteren
  • Multimedia kunnen hanteren zonder dure programma's aan te kopen.

16

Gebruik van sensoren in demonstratieproeven/leerlingenpractica

Versterk de onderzoekscompentie bij STEM-vakken!

Na deze sessie zal je:

  • weten welke sensoren er interessant zijn voor het onderwijs, en op welke manier deze ingezet kunnen worden bij experimenten;
  • inzicht hebben over de mogelijkheden om deze sensoren aan te sluiten op een datalogger, grafisch rekenmachine, pc, laptop of tablet;
  • leren hoe je een real-time experiment uitvoert en de gegevens grafisch weergeeft of projecteert.

Deelnemers krijgen bij afloop verschillende lesvoorbereidingen voor eenvoudige experimenten in 1ste, 2de…


20

Stopmotionfilmpjes maken door het nemen van foto's

Maak zelf een animatiefilmpje met je leerlingen

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf een stopmotion-filmpje te maken, van het prille begin tot de uiteindelijke publicatie.

Je zal deze methodiek trouwens vlot kunnen toepassen in je klas of met je leerlingen, zonder kopzorgen over de techniek of het materiaal.


21

Techniekgames voor het basisonderwijs

Weet je wat we doen? We spelen een spel!

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • meteen aan de slag kunnen met het internet in het domein techniek;
  • games en tools kunnen gebruiken om de kinderen technische inzichten en/of vaardigheden bij te brengen;
  • met een rugzak vol tips en ideeën m.b.t. techniekonderwijs huiswaarts keren.

22

Programmeren in het basisonderwijs: Een overzicht

Laagdrempelige sessie met een breed aanbod aan mogelijkheden

Na deze sessie zal je op de hoogte zijn van wat er zoal op de markt is -hardwarematig en softwarematig - om leerlingen te leren programmeren in het basisonderwijs, zonder dat je hier als leerkracht zelf moet kunnen voor programmeren.


23

Scratch: Programmeren voor het basisonderwijs

Programmeeromgeving Scratch en methodieken ervan ontdekken

Als je naar huis gaat kan je in principe een workshop Scratch voor kinderen van ongeveer 2 à 3 sessies van 2u begeleiden waarin volgende doelstellingen voorop staan:

  • Kinderen begrijpen de basis van logisch denken (als… dan) en oefenen dit in.
  • Kinderen zijn vertrouwd met de interface van Scratch.
  • Kinderen kunnen eenvoudige stukjes code programmeren.
  • Kinderen kunnen een stuk eenvoudige code lezen (in een groter geheel).
  • Kinderen durven zelfstandig programma en …

24

Leren programmeren met LEGO Education WeDo (Basisonderwijs)

Eenvoudig bouwen en programmeren

In deze sessie wordt door de ene groep een voetballer en door de andere groep een doelman met LEGO WeDo gebouwd. We leren de technische kant van het bouwen kennen en gaan daarna aan de slag om de creaties te programmeren en op die manier de beste voetballer en doelman te ontwerpen. Eénmaal we hierin geslaagd zijn, start vanzelfsprekend een wedstrijd en kijken we huldigen we de beste doelman en de beste voetballer.

Na deze sessie zal je je leerlingen kunnen helpen bij: 

  • leren…

25

Robotica met LEGO MINDSTORMS Education EV3: Introductie

Ontmoet de nieuwe LEGO-robots, ideaal voor STEM-onderwijs.

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • inzicht hebben in de EV3 hardware;
  • de verschillende sensoren kunnen gebruiken;
  • een eenvoudig programma schrijven in de EV3-software;
  • zelf in staat zijn om verder te leren werken met de software;
  • enkele leuke, creatieve toepassingen van STEM-onderwijs kunnen gebruiken in uw klas.

Een voorsmaakje: LEGO Education Classroom


26

Programmeren met Java: Beginners

Kennismaking met een Object georiënteerde programmeertaal

Na deze sessie zal je de talrijke voordelen van een object georiënteerde programmeertaal tov een gestructureerde programmeertaal kennen en zullen de begrippen klasse-object gekend zijn. Dit kan een meerwaarde vormen voor iemand die een gestructureerde programmeertaal geeft en toch eens wil ingaan op de verschillen met een object georiënteerde programmeertaal. Zo krijgen de leerlingen een bredere kijk op programmeertalen in het algemeen.


27

Creatieve mogelijkheden met Arduino: open-source ontwikkelbord

Koppel informatica aan fysieke objecten Informatica voor elektronica

Na deze sessie zal je meer praktijkervaring hebben opgedaan met Arduino (een open-source hardware microcontroller board), de basisprincipes van de code onder de knie hebben en meer zicht hebben op electronica.


28

Augmented reality met de tool/app Layar

Voorzie je cursus van extra digitaal materiaal!

Na deze sessie heb je:

  • de basiskennis om augmented reality toe te voegen aan je cursusmateriaal;
  • de nodige kennis om leerlingen/cursisten te begeleiden in "augemented reality-projecten";
  • augmented reality kunnen toepassen m.b.v. de online tool Layar en de app Layar;
  • extra lesideeën;
  • je eigen cursus verrijkt met augmented reality.

29

3D ontwerpen en 3D printen

Een 3D-model maken met Sketchup en printen

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je beschikken over voldoende bagage om met Google Sketchup een 3D object te ontwerpen en te printen.


30

iWork op iPad: tekstverwerking, rekenblad en presentaties

Mobiel werken met Pages, Numbers of Keynotes

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • een presentatie op de iPad kunnen maken;
  • een presentatie op de iPad kunnen geven;
  • tekstverwerking op de iPad kunnen doen;
  • een rekenblad op de iPad kunnen maken;
  • je werk kunnen delen via e-mail / iCloud;
  • ...

31

11 competenties van de iPadvaardige leerkracht

Hoe ga je met je iPad aan de slag in de klas?

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • zelfstandig en gemotiveerd aan de slag kunnen met je iPad;
  • de mogelijkheden kennen van een tablet in de klas;
  • heel wat inspiratie en ideeën hebben om zelf aan de slag te gaan met je tablet in de klas;
  • alle voordelen begrijpen van tablets in het onderwijs.

32

Explain Everything: de must have van elke leraar met een iPad

Instructiefilmpjes en interactief bord op iPad

Na deze sessie weet je:

  • de basisbeginselen van Explain Everything (er is dus geen voorkennis van de app vereist); 
  • hoe je een bestaande presentatie opent en afspeelt;
  • hoe je een instructiefilmpje kan maken;
  • hoe je de app als interactief bord kan inzetten;
  • hoe je de gemaakte films makkelijk kan delen met je leerlingen.

33

iPads in de les geschiedenis

Bruggen bouwen tussen toen en nu

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie ben je vertrouwd met nuttige basisinstellingen van een iPad en kan je:

  • werken met de camera i.f.v. leeropdrachten;
  • historische bronnen bewerken, bevragen en presenteren;
  • historische gegevens ordenen i.f.v. chronologie en/of andere leerdoelen;
  • instructie-opnames maken voor en/of door leerlingen.

Verder heb je notie van hoe je: 

  • presentaties interactief kan gebruiken i.f.v. kennisoverdracht en evaluatie;
  • zelf interactieve cursussen/leerwandelingen…

34

Creatief met ICT in de kleuterklas

Medialeerplan en ICT-competenties in de kleutercomputerhoek

Na deze sessie zal je de  computerhoek  van je kleuterklas kunnen omtoveren tot een creatief ICT-hoekje waarbij de ICT-competenties en de aspecten van het medialeerplan geïntegreerd zijn, al dan niet gelinkt aan thema's of BC.


35

ICT-tools & differentiatie: Educaplay, Quizlet, Glogster

Praktijkvoorbeelden en aanmaken eigen oefenmateriaal

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je zelf online oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanbieden. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op deze site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.


36

Gebruik van eigen audio- en video-opnames in het taalonderwijs

Spreekvaardigheid (Taalonderwijs)

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • Leren om jouw eigen opnames maken (uw eigen stem) om uitspraakoefeningen te maken en om feedback te geven.
  • Leren om met het gratis programma Audacity te werken om feedback te geven.
  • Een overzicht  hebben van andere online toepassingen voor audio opnames (vb: Chirbit, .Vocaroo).

   


37

Mediawijze ICT-tips & apps: privacy, veilig surfen, pesten, ...

ICT-tips waar ook leerlingen wat aan hebben

Na deze sessie zal je sterker staan in het verstandig & nuttig omgaan met internet en tablet en de leerlingen hierover interessante tips kunnen geven.


38

Zelf animatiefilmpjes maken met Moovly

Creëer whiteboardvideo's, cartoonanimaties, uitlegfilmpjes..

Na deze sessie zal je:

  • ondervonden hebben dat je geen grafische of multimedia-expert moet zijn om geslaagde animatiefilmpjes te maken
  • zelf eenvoudig animatiefilmpjes kunnen maken over allerlei educatieve onderwerpen en in verschillende stijlen
  • volop inspiratie en ideeën opgedaan hebben over hoe je animatievideo's zinvol in lessen, projecten en taken kan gebruiken
  • weten hoe je gemaakte filmpjes downloadt, publiceert, deelt, kopieert en bewerkt

39

Maak heel eenvoudig een educatieve video (met Powerpoint)

Flip de klas met video's van jezelf of van je leerlingen

Deze sessie is geannuleerd.

Aan het einde van de sessie heb je je eigen educatieve filmpje gemaakt in Microsoft PowerPoint. Je kan zelf of met je leerlingen aan de slag om een eigen bibliotheek te bouwen van educatieve filmpjes net zoals de lesgever deed met de Jonatan Academie.


40

Van dvd naar videofragmenten in de klas: Allerlei bewerkingen

Een fragment uit een dvd knippen, bewerken, ondertitelen, ...

Na deze sessie zal je:

  • een dvd kunnen omzetten naar een digitaal formaat om af te spelen op eender welke computer/tablet;
  • een fragment uit een dvd-film of dvd-documentaire kunnen knippen;
  • videofragmenten kunnen bewerken en opslaan;
  • in staat zijn om je favoriete dvd's op je iPad (of een ander tablet) te plaatsen.

41

Prezi: Presentaties online maken (Beginners)

Vernieuwend en opvallend presenteren!

Na deze sessie zal je een presentatie in Prezi ontwikkeld hebben.


42

Zet Word 2010/2013 naar je hand

Tune je Word-documenten volgens de regels van de kunst

Na deze sessie zal je cursussen en documenten zo kunnen opstellen dat er niets onverwachts meer gebeurt. Koppen, inhoudstafel, lijst met indexen, figuren etc, ze worden allemaal automatisch aangepast. Jij moet je alleen nog concentreren op de inhoud, de vorm doet precies wat je wenst!

De sessie is opbouwend uitgewerkt. Basisgebruikers ontdekken de mogelijkheden. Gevorderde gebruikers krijgen een herhaling en overzicht van wat mogelijk is met Word 2007/2010/2013. We bekijken volgend…


43

Excel: Analyses maken d.m.v. draaitabellen

Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.


44

Didactisch werken met het SMART Board

Hoe maak ik mijn lessen zo interactief mogelijk?

Deze sessie is volzet.

Na deze interactieve sessie zal je weten hoe het SMART Board een meerwaarde kan betekenen voor het onderwijs. Je zal weten hoe het digitaal schoolbord werkt en hoe je aan bijkomende info kan geraken. Bovendien leer je de basisvaardigheden voor het gebruik van de SMART Board-software. We ontwerpen eenvoudige interactieve lesdelen, onmiddelijk integreerbaar in je lessen. 

Na deze sessie kan je probleemloos zelf aan de slag.


45

Bouw een prachtige website met Jimdo.com

Zo eenvoudig dat je dit samen met je leerlingen zou kunnen doen

Na deze sessie zal je:

  • een eigen Jimdowebsite gemaakt hebben en gepubliceerd op internet;
  • merken dat  het niet zo moeilijk is om dit te doen;
  • templates kiezen en aanpassen naar eigen behoefte;
  • menu's en submenu's maken met een eenvoudige muisklik.

 


46

Scoodle: Gratis online tool voor leerkrachten

Eenvoudig je agenda plannen en je lesvoorbereidingen maken

Na deze sessie zal je perfect aan de slag kunnen met Scoodle, zowel bij de voorbereiding van je lessen als in je lessen zelf. 


47

Caspargame: Het mediawijze kaartspel

Demo, variatiemogelijkheden en op ontdekking

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je op een speelse manier met mediawijsheid aan de slag kunnen gaan in je klas. Je gaat naar huis met een leuke tool om je leerlingen te wijzen op de gevaren en kansen van digitale media.


50

Smartschool - Tips & Tricks

Met focus op de werking voor leerlingen en ouders!

Na deze sessie zal je heel wat praktijkvoorbeelden gezien hebben waarmee je in je eigen school meteen aan de slag kan. De focus ligt op het gebruik eerder dan op de technische instellingen. (Daarvoor kan je terecht bij de helpdesk van Smartschool.)
 
Je kent de mogelijkheden van de nieuwe (maar ook oudere) modules en kan dit in je eigen platform aanwenden i.f.v. ouders en leerlingen, maar ook voor leerkrachten.
 
Je kan tijdens deze sessie ook contact leggen met andere Smarts…

50

Smartschool - Tips & Tricks

Met focus op de werking voor leerlingen en ouders!

Na deze sessie zal je heel wat praktijkvoorbeelden gezien hebben waarmee je in je eigen school meteen aan de slag kan. De focus ligt op het gebruik eerder dan op de technische instellingen. (Daarvoor kan je terecht bij de helpdesk van Smartschool.)
 
Je kent de mogelijkheden van de nieuwe (maar ook oudere) modules en kan dit in je eigen platform aanwenden i.f.v. ouders en leerlingen, maar ook voor leerkrachten.
 
Je kan tijdens deze sessie ook contact leggen met andere Smarts…

51

Apple Mac OS & iOS: Multitasken in iCloud

Apple OS, iOS, iCloud, Apple TV: Hoe is alles te koppelen?

Op het einde van deze sessie zal je een goed beeld hebben van de efficiënte wisselwerking van alle programma's binnen het Apple OS maar ook in en met iOS, ondersteund door oa. iCloud, Apple TV... etc.


52

WIFI-netwerk implementeren voor een goed tabletproject: Tips!

Inzicht in wifi zodat je een sterk draadloos netwerk uitbouwt

Na deze sessie die voortborduurt op basiskennis van WiFi, kun je:

  • een WiFi-netwerk neerzetten voor je tablet/laptop project dat de tand des tijds gemakkelijk kan doorstaan;
  • spelen met het WiFi-alfabet en relativeren wat niet belangrijk is voor joú en je project;
  • inzicht verwerven in betrouwbare basistechnologie
  • een realistisch gebruikersbeheer implementeren dat geen aanslag is op je (halftijdse?) agenda;
  • een met degelijke argumenten onderbouwd dossier opbo…

53

Een social mediabeleid voor je school

In 10 stappen naar een afsprakendocument over sociale media

Na afloop ga je niet naar huis met een afgewerkt afsprakendocument. Maar wel boordevol inspiratie om een stappenplan op te zetten om tot een social mediabeleid te komen in jouw school.

 


54

Handen uit de mouwen met techniek

Techniek? Hoe pak je het aan in de klas?

Na deze sessie zal je een beter beeld hebben van wat 'technische geletterdheid' betekent voor jouw leerlingen in jouw klas.  Je weet hoe techniek te implementeren is in verschillende leergebieden.


55

Verschillen tussen Windows Server 2008 en Windows Server 2012

Rollen, functies, domein controller, DHCP, Remote Management, ...

Na deze sessie zal je de basisinstallaties en verschillen kennen tussen Windows server 2008 en Windows Server 2012.


59

Kweetet.be

Online onderwijsplatform voor lager onderwijs

Na deze sessie weet je hoe kweetet.be werkt en kan je er thuis en/of op school mee aan de slag!


60

Aan de slag met ICT-STEM-tools voor kleuters

STEM in de kleuterklas (K2/K3)

Na deze sessie weet je hoe je kleuters aan de slag kan laten gaan met tools die hen spelenderwijs laten werken met STEM en ICT.


61

Kodu: Gamen om te leren - Programmeer 3D games met kinderen

Een tool om games te maken en eruit te leren

Na deze sessie zal je uitleg gekeregen hebben over de bedoeling van de online game omgeving.

In een workshop zal je samen een game samenstellen en zelf een game maken 

Je krijgt inzicht in deze tool met zijn didactische mogelijkheden.


62

Starten met programmeren in Scratch

Scratch als verwerking van de lesstof

Na deze sessie kun je zelf een introductieles programmeren in Scratch geven. Je  hebt kennis van de mogelijkheden om programmeren te integreren in je lessen. Je bent bekend met bronnen om te programmeren. Je hebt voorbeelden gezien van zelfgebouwde machientjes van LEGO WeDo, MakeyMaKey en Picoboard die je kunt programmeren met Scratch.


63

Zet de eerste stappen in het programmeren met Alice

Een 3D-animatieprogramma

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je ...

  1. minder bang zijn om een programmeerles te geven;
  2. meer kennis hebben mbt java-programmeren;
  3. een uitdaging zien om Alice in je lesprogramma te integreren. 

64

Ontdek zelf LEGO MINDSTORMS EV3 Robots

Open workshop voor absolute beginners en gevorderden

Deze sessie is volzet.

Een voorsmaakje

Enkele mogelijke resultaten, sterk afhankelijk van de door jou gekozen trajecten (klik verder naar "Inhoud" om enkele verschillende workshopmogelijkheden te zien):

  • op eigen tempo de basis mogelijkheden van de EV3 robot geleerd hebben
  • de "Robot Onderwijzer" kunnen gebruiken in je klas
  • zelf een les kunnen bouwen in de "Content Editor" in de EV3 software
  • een EV3 les, die door de begeleider in de EV3 software is a…

65

LEGO Education: Machines & mechanismen

Bouwen van eenvoudige en aangedreven machines

Tijdens deze sessie gaan we op onderzoek. We bouwen met LEGO machines en mechanismen een wagen met motor en onderzoeken op welke manier we de snelste wagen kunnen bouwen. In de spannende strijd meten we ons met de andere groepen om te zien wie uiteindelijk als snelste over de finishlijn rijdt. Daarna gaan we een volledig andere toer op en onderzoeken we of de snelste wagen ook wel de krachtigste wagen is.

Na deze sessie zal je in staat zijn om je leerlingen van de 1ste graad, ongeacht hun ni…


66

Van Sketchup tot 3D printen: We printen fysieke 3D-objecten

Een nieuwe wereld gaat open: de toekomst is aan de creatievelingen!

Na deze sessie zal je:

  • meer kennis en kunde hebben in het 3D printen,
  • een product laagje voor laagje door een 3D-printer laten maken en
  • een basis gelegd hebben met het 3D-tekenen (Computer Aided Design).

67

Bouw een levende computer in de klas!

Informaticawetenschappen voor iedereen

Na deze sessie kennen de begrippen ICT, IT, digitale geletterdheid en informaticawetenschappen geen geheimen meer.
Bovendien zal je op een leuke manier verschillende basisprincipes van de informaticawetenschappen kunnen aanbrengen in jouw klas via leuke activiteiten die geen computer vereisen!
Deze activiteiten zijn zowel geschikt voor het basisonderwijs als voor het secundair.


68

QR-codes en AR in het onderwijs inzetten in het onderwijs: Hoe?

Aan de slag met QR en Augmented Reality

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je ...

  • QR-codes kunnen aanmaken
  • QR-codes kunnen inzetten in de lessen
  • met AR-toepassingen kunnen werken

Enkele voorbeelden:

  • werkbladen maken met QR-codes die linken naar een filmpje, website met extra informatie, oefenstof, correctiesleutel
  • prentenboeken of leesboeken interactief maken met (zelf) ingesproken tekst, muziek, foto 's, ...
  • rondleidingen maken met QR-codes
  • ...

69

Introductie Windows 8 RT tablet

Werken met een aanraakscherm en basis van apps

Na deze sessie zal je de bedieningswijze van het multitouch scherm en het efficiënt gebruik van de ingebouwde apps onder de knie hebben.


70

Werken met iMovie op de iPad

Maak een filmpje!

Na deze sessie zal je probleemloos een filmpje kunnen maken en monteren op de iPad 2 of hoger. We werken samen een klein project uit en monteren het tijdens deze sessie.


71

iPads in het secundair onderwijs

Ontdek de pedagogische meerwaarde van de iPad

Aan het einde van deze cursus ben je in staat om :

  • te bepalen wanneer de iPad een meerwaarde is;
  • te bepalen op welk niveau je de iPad wil gebruiken (SAMR);
  • algemene instellingen van de iPad te overlopen en aan te passen;
  • basis-apps te gebruiken (camera, foto's, notities, opzoeken via internet,...);
  • nieuwe apps downloaden via de Appstore;
  • een Apple ID aan te maken.

Na deze sessie zal je de iPad kunnen inzetten in jouw dagelijkse klaspraktijk.


72

Maak eenvoudig een interactieve les met Prowise Presenter

Didakta Prowise Presenter online presentatiesoftware

Na deze workshop zal je in staat zijn om

- in een handomdraai prachtige interactieve lessen te ontwerpen

- een leuke interactieve klasquiz te ontwerpen

- je leerlingen optimaal te betrekken bij het lesgebeuren

Alle deelnemers krijgen een gratis proefaccount!

Neem deel aan de sessie en maak bovendien kans op een gratis PROWISE TABLET!


73

Maak zelf je digitale bord!

Maak met behulp van een Wiimote een digibord

Na deze sessie zal je de informatie hebben om je computer te gebruiken als een digitaal bord. Je moet hiervoor ook wel een beamer hebben. We tonen je ook hoe je een digitale pen maakt om het bord te bedienen. De basissoftware om dit alles aan te sturen is gratis op het internet te vinden. Opvolging gebeurt via mail, direct naar de lesgever.


74

Maak je eigen website in 2 uur met Weebly

Hoe gratis een drag en drop site maken voor je vak/project?

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • een eigen Weebly website gemaakt hebben en gepubliceerd op internet;
  • je site zal een volledige structuur hebben, een blog, integratie van youtube filmpjes en sociale media; de web-based software is bovendien gratis (zonder storende reclame) en in het Nederlands;
  • beschikken over de nodige tips en tricks om je site vindbaar te maken in google en verder uit te bouwen.

75

Maak zelf lesmateriaal met Web2.0-tools voor de Taalles

QR, Padlet, Wordle, Framapad, mindmap, spelbord, kaarten, poster...

Na deze sessie zal je in een handomdraai het volgend materiaal kunnen maken:

  1. een QR-code
  2. een statische en dynamische mindmap
  3. een online prikbord (Padlet)
  4. een mini-book (dit is één A4-tje dat met een vouwhandleiding tot een "echt" boekje geplooid kan worden. De inhoud kan je zelf vormgeven)
  5. een kruiswoordraadsel
  6. een spelbord
  7. bingokaarten
  8. een woordwolk (Tagxedo, Wordle en AnswerGarden)
  9. een multimediale poster
    → U neemt ook afgew…

76

Educaplay: Online oefeningen aanmaken

Maak oefenmateriaal op maat van je leerlingen

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je Educaplay hebben leren gebruiken zodat je weet op welke manier het voor jou, als taalleerkracht, een didactische meerwaarde kan bieden in je les en in het leerproces van je leerlingen.

De nadruk ligt op het leren gebruiken van Educaplay, een gratis tool waarmee je online oefeningen kan aanmaken in verschillende werkvormen.

In de syllabus zullen nog enkele andere tools vermeld staan die je op eigen houtje kan ontdekken.

* Noot: als de sessie …


77

Skillville: Oefenen van levensvaardigheden

Multimediatool voor de VOET (en sleutelvaardigheden)

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie

  • kan je de VOET en de toekomstige Europese sleutelcompetenties bereiken met behulp van Skillville;
  • help je je eigen leerlingen op weg om financieel geletterd te worden;
  • realiseer je met de leerlingen 1ste graad de ICT-diamant;
  • bereid je leerlingen 2de graad voor op een studentenjob;
  • help je leerlingen 3de graad op weg naar financiële zelfstandigheid;
  • help je de leerlingen inzicht te krijgen in het actuele politiek landschap.

78

Mini-Gamelab: Maak je eigen computerspel met Gamemaker

Zonder kennis van een programmeertaal een eenvoudig game maken

Na deze sessie zal je weten hoe je met je leerlingen een eenvoudige game kunt programmeren en waar je bronmateriaal en handleidingen kunt vinden om met GameMaker verder te werken.

Je krijgt documentatiemateriaal mee naar huis, met het stappenplan van het gemaakte spel en verdere informatie over GameMaker en het project GameLabBXL van KureghemNet.


79

Studietips.BE: Jongeren digitaal 'leren leren'

Hoe versterk je digitaal de leercompetenties van jongeren?

Na deze sessie zal je een zicht hebben op de opbouw en werking van deze leeromgeving. Je ontdekt ook enkele handige tools waarmee leerlingen hun leren efficiënter kunnen laten verlopen.


80

Sociale media in de les: Nuttig gebruik van Facebook en Twitter

Hoe sociale media educatief gebruiken: Tips vanuit de praktijk

Na deze sessie zal je:

  • een eigen twitteracount hebben en beheren;
  • Twitter kunnen gebruiken als onuitputtelijke vorm voor permanente vorming;
  • een eerste aanzet hebben om een eigen educatief netwerk uit te bouwen;
  • Facebook kunnen gebruiken om rechtstreeks met leerlingen te kunnen communiceren en informatie uit te wisselen;
  • educatieve, pedagogische en vakgerichte info verzamelen, beheren en delen via Flipboard.

81

Prezi: Hoe ga je van 'Good' naar 'Great'?

Prezi voor gevorderden

Na deze sessie heb je een Prezi gemaakt die optimaal gebruik maakt van alle mogelijkheden. 


82

Online samenwerken met Google Drive: Tips en trucs

Wat is cloud computing en welke voordelen heeft het?

Na deze sessie zal je:

  • een online presentatie of (Word- / Excel-) document kunnen maken
  • een map of document online kunnen delen met verschillende personen
  • samenwerken met verschillende personen aan één document
  • de gebruikersrechten van een gedeelde map/bestand kunnen instellen
  • gebruikers van een andere webdienst toegang geven
  • informatie verzamelen via Google Formulieren

83

Office 365: Opzetten en beheren in je school

Instellen DNS, gebruikers beheren, mail, groepen, Lync, Sharepoint

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • zelf aan de slag kunnen gaan met Office 365;
  • weten waar je in de toekomst informatie kan vinden;
  • efficiënt gebruik ervan kunnen plannen in jouw organisatie;
  • enkele praktijkvoorbeelden gezien hebben en nieuwe inspiratie hebben.

84

Interactieve dashboards maken in Excel: Visuele weergave van data

Amper gekend, maar heel handig om informatie te structureren.

Na deze sessie zal je een Excel dashboard kunnen maken waarbij je de gegevens op een efficiënte, overzichtelijke en flexibele manier visualiseert. In één oogopslag heb je de essentiële kerngetallen.


85

Zet Excel 2010/2013 naar je hand

Tune je Excel-sheets volgens de regels van de kunst

Na deze sessie zal jouw kennis van Excel een boost gekregen hebben. Je kan zelf aan de slag voor het maken van:

  • Een rapport. Voorzien van formules, verwijzingen naar meerdere trimesters en met de tekorten (indien gewenst) in kleur. De gemiddelden worden automatisch berekend en de hoogste of laagste resultaten komen overzichtelijk in beeld, ...
  • Een overzichtslijst van alle studenten van je school, klas, lesopdracht. Gesorteerd naar keuze: alfabetisch per klas, per schooljaar, .... Je z…

86

Interactieve lessen met Nearpod (app op iPad of Android)

Activeer leerlingen via interactieve multimedia presentaties

Na deze sessie zal je:

  • een interactieve NPP kunnen maken;
  • een eigen NPP kunnen publiceren;
  • een keuze uit de verschillende Nearpod versies kunnen maken.

87

Digitale storytelling met Windows Movie Maker

Breng belangrijke figuren uit de leerstof tot leven

Na deze sessie kan je met je leerlingen een digitale story maken rond een thema of een personnage.


88

Faronics Deep Freeze & Ninite PRO

Nooit meer herinstalleren, nooit meer images terugzetten!

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je in staat zijn om de computers die je beheert op school permanent beschikbaar te maken zonder ooit nog te moeten herinstalleren of images te moeten terugzetten. Een computer zal na elke herstart steeds weer in de staat zijn zoals u hem oorspronkelijk installeerde en voorzien van de meest up-to-date software. Leerkrachten zullen ten volle gebruik kunnen maken van computers in de klas zonder enig oponthoud.