102. Via iPads zelfstandig leren met onderzoeksvragen (BaO)
Deze sessie is geannuleerd.
Determinatietabel en lichtfrequentie
Inhoud
Inleiding
Hands-on ervaren hoe je via iPads je leergroep op weg kan zetten in een traject van zelfstandig begeleid leren aan de hand van onderzoeksvragen.
Deze sessies zijn uitgevoerd in het basisonderwijs in het 3e, 4e, 5e en 6e leerjaar.
Inhoud
We gaan zelf aan de slag (net zoals de leerlingen doen in jouw klas) met iPads om in groep twee exemplarische activiteiten uit te voeren.
1. Determinatietabel (tweede graad basisonderwijs)
- Leerlingen gaan op zeeklas / bosklas. Ze leren zelf aan de hand van schelpen/bladeren de verschillen en gelijkenissen beschouwen en een klassificatie opstellen naar vorm / kenmerken.
- Vanuit deze beschouwing bouwen ze hun eigen determinatietabel.
- We doen deze twee verkorte lesactiviteiten en onderbouwen dit met achtergrondinformatie zodat je dit zelf kan uitvoeren in je klas.
- De iPads worden gebruikt om foto's te nemen en deze te verwerken in een determinatietabel.
2. Lichtfrequentie (derde graad basisonderwijs)
- Leerlingen ervaren dat kleurweergave bij drukwerk anders is onder verschillende lichtbronnen.
- via onderzoeksvragen proberen ze tot een besluit te komen.
- De iPads worden gebruikt om hun bevindingen te staven via bvb. foto, opzoekwerk, mindmap.
Sessie i.s.m. eduCentrum vzw - Fyxxilab
Resultaat
Na deze sessie zal je
- deze voorbeelden zelf kunnen gebruiken in je klas;
- deze didactische werkvormen kunnen transfereren naar eigen klaspraktijk;
- iPads kunnen inzetten binnen een traject van zelfstandig begeleid leren binnen het basisonderwijs in "zelfstandig leren; opzoeken, verwerken en bewaren; voorstellen; communiceren en zo werken aan de "moeilijkere" ict-eindtermen waarbij je tevens aandacht hebt voor het leerplan media.
Voorkennis
Verplichte kennis
Voor deze sessie is er geen voorkennis rond iPads nodig.
Je moet wel dingen kunnen opzoeken op internet, vb gebruik Google Afbeeldingen, webpagina's kunnen opzoeken.
De technische vaardigheden om te kunnen werken met iPads geven we mee in deze sessie.
We werken rond leerstrategieën, niet zo zeer rond ict-techniek. De iPads zijn middel om ons leerdoel te bereiken.
Lesmateriaal
Syllabus
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Lager onderwijs
- ICT-eindtermen
- Apple
- Tablets
- STEM Fyxxi
Tijdstip
Namiddag (14u00-16u30)
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Gelieve een iPad mee te brengen als je dat hebt.
Vergeet ook je kleurpotloden niet!!
We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent. Dat werkt vlotter. Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één iPad, al proberen we dat te vermijden.
Lesgever
Kurt Dossche
Lees meer over de expertise van Kurt.
Korte titel : Zelf onderzoeken
Deze pagina werd al 2441 keer bekeken