113. ICT-tools & differentiatie
Praktijkvoorbeelden en aanmaken eigen oefenmateriaal
Inhoud
Inleiding
Binnenklasdifferentiatie en ICT zijn als het ware voor elkaar bestemd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden zie je hoe dit kan georganiseerd worden. We maken ook eigen online oefenmateriaal aan.
Inhoud
Na een korte inleiding over de verschillende vormen van binnenklasdifferentiatie (BKD) gaan we over tot het koppelen ervan aan enkele specifieke, gratis beschikbare internettoepassingen en leerversterkers.
De spreker toont adhv. praktijkvoorbeelden aan dat BKD niet eens zo onoverkomelijk hoeft te zijn. Dit inleidend gedeelte duurt ongeveer een uurtje.
In het tweede luik (anderhalf uur) ga je als deelnemer zelf aan de slag met enkele van deze toepassingen, maak je je eigen online oefenmateriaal aan. Er wordt getoond hoe je dit in de eerste plaats dan beschikbaar kan stellen voor je eigen leerlingen (maar ook hoe je dit voor iedereen kan doen).
Het volgen van de workshop is grotendeels haalbaar met een tablet, maar vlotter is gebruik te maken van een eigen laptop of de Pc's in het lokaal.
Resultaat
Na deze sessie zal je zelf online oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanbieden. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.
Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op deze site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.
Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet
Op voorhand een account aanmaken bij Educaplay, Quizlet, Thinglink en zorgen dat je deze inloggegevens bij je hebt, niet alleen online beschikbaar.
Meegenomen kennis
Even vooruitkijken bij het aanmaken van je accounts kan geen kwaad. Dan neem je meteen een doorstart, maar het is niet vereist.
Lesmateriaal
Volledige onlinepresentatie achteraf op deze site, voor iedereen die inschreef.
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
- Zorgcoördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs: Lerarenopleiding
- Volwasseneneducatie: NT2
Thema's
- ICT in je klas of vak
- KlasCement
- Web2.0
- Digitale Leermiddelen
Tijdstip
Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: Echo D1.08 - C6
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 24 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn.
2. Zorg er voor dat je deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd:
3. Zorg ervoor dat Flash Player in de browser werkt:
TODO: Test Flashplayer in je browser.
4. Zorg er ook voor dat je Java-toepassingen kan afspelen in je browser.
TODO: Test Java in je browser.
Breng ook een hoofdtelefoon mee.
5. HEEL BELANGRIJK
Zorg dat je weet hoe je op een andere computer aan je (online) mailbox kan en dat je je wachtwoord weet. Je moet immers kunnen klikken in een bevestigingsmail of een mail kunnen openen met aanmeldingsgegevens.
6. OF BETER: Maak account op voorhand aan
De taak hierboven is niet van toepassing als je bij Educaplay, Quizlet en Thinglink op voorhand een account aanmaakt. Je moet dan natuurlijk nog steeds je login en wachtwoord meebrengen.
7. HANDIG
Breng een deel van je cursus mee, zodat de oefeningen die je aanmaakt al meteen de juiste inhoud bevatten.
Lesgever
Erik Devlies
Lees meer over de expertise van Erik.
Korte titel : ICT & differentiatie
Deze pagina werd al 2308 keer bekeken