16. Leren in levels is verslavend!
Via gametechnieken het leerproces veraangenamen
Inhoud
Inleiding
Hoe kan je twee werelden die haaks op elkaar lijken te staan, verzoenen in één leerrijke omgeving? Kan je je "mind" "craften" in jouw klas?
Inhoud
Terwijl de jongeren stilaan vergroeid raken met hun device, huppelen de leerkrachten schijnbaar meer dan ooit achterna.
Door innovatief en creatief in te spelen op gametechnieken en de typische verslavende elementen in je leerstof te steken, kan je je leerstof veraangenamen.
Aan de hand van hapklare praktijkvoorbeeldjes uit mijn lessen toon ik aan hoe verslavend leren kan worden. Er zijn commerciële producten op de markt die er handig op inspelen en er "munt" trachten uit te slaan. Echter het contact leerkracht - leervink is voer voor meer.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- een ruimere kijk op het onderwijsproces hebben;
- je leerstof vanuit een ander oogpunt bekijken.
- creatiever omgaan met vraagstellingen.
- niveauverschillen makkelijker detecteren.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Verplichte kennis
- Vertrouwd zijn social media.
- Vertrouwd zijn met de geplogenheden van je vakinhoud.
- Zoekende zijn naar uitdagingen om je les te veraangenamen.
Meegenomen kennis
- Tjidrovende games eens een keer gespeeld hebben ( farmville, candy crush, mindcraft, ... ).
- Een smartphone of tablet gehanteerd hebben.
- De mogelijkheden van je elektronische leeromgeving uitgeprobeerd te hebben. (Smartschool, Moodle).
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
Thema's
- ICT in je klas of vak
- (Serious) gaming
- Mediawijsheid
Tijdstip
Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: Echo D0.04
Er zijn 70 plaatsen waarvan er 19 bezet zijn.
Vorm
PresentatieLesgever
Marc Bellinkx
Lees meer over de expertise van Marc.
Korte titel : Leren in levels
Deze pagina werd al 2257 keer bekeken