73. Aan de slag met Student Response Systems
Elke leerling aan het woord in je klas!
Inhoud
Inleiding
Eén van de grootste uitdagingen waarmee je als leerkracht wordt geconfronteerd, is om alle leerlingen actief bij de les te betrekken en hen aan het denken te zetten over de leerstof. Als leerkracht peil je met behulp van gerichte vragen of de leerstof goed werd begrepen maar wat doe je als je steeds dezelfde vingers in de lucht ziet gaan?
Inhoud
In deze sessie bespreken we enkele technieken en digitale tools, zogenaamde student response systems die je kunt inzetten om je leerlingen actief aan het denken te zetten, te peilen naar de (voor)kennis van alle leerlingen en om in te zetten als formatief en summatief evaluatietool. Tijdens deze sessies komen heel wat concrete lessuggesties aan bod om onmiddellijk mee aan de slag te gaan.
Welke tools en technieken komen hierbij o.a. aan bod?
-
Todaysmeet
-
Padlet
-
Socrative
-
Kahoot
-
Plickers
-
Nearpod
-
...
Resultaat
Na deze sessie ben je vertrouwd met verschillende Student Response Systems en manieren waarop je deze op een zinvolle manier kunt inzetten tijdens de les.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computer- en internetgebruik
Lesmateriaal
De presentatie wordt na afloop gedeeld via Slideshare
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Secundair onderwijs
- Cloud computing
Tijdstip
Blok NM 1 + Blok NM 2 (14:00 - 16:20)
Lokaal: G A.2.02.c
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 8 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Zorg ervoor dat je de browser Chrome of Internet Explorer op voorhand hebt geïnstalleerd.
We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter. Installeer zeker de nodige software (zie hierboven). We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding, dat begrijp je wel ;)
Lesgever
Tommy Opgenhaffen
Lees meer over de expertise van Tommy.
Korte titel : Student Response
Deze pagina werd al 1668 keer bekeken