8. Leren programmeren met LEGO Education WeDo (Basisonderwijs)
Eenvoudig bouwen en programmeren
Inhoud
Inleiding
Met de WeDo constructieset kunnen leerlingen eenvoudige LEGO modellen bouwen en deze programmeren via de computer. De set bevat meer dan 150 onderdelen waaronder een motor, bewegingsensoren, kantelsensoren en de LEGO USB hub.
LEGO® Education WeDo™ is een nieuw product dat tegemoet komt aan een hands'on, minds'on leerervaring die de term robotica in een nieuw daglicht plaatst voor basisschool leerlingen van 7-11 jaar oud. Net als de andere LEGO Education producten is het WeDo-concept gebaseerd op meer dan 20 jaar ervaring op het aanbieden van leeractiviteiten die leerlingen stimuleert in hun eigen leerproces door een beroep te doen op hun creativiteit, samenwerking en probleemoplossend vermogen. Vaardigheden die allemaal noodzakelijk zijn voor een werkplek in de 21ste eeuw.
Inhoud
Het LEGO Education WeDo platform, word aangedreven door software die is ontwikkeld door LabVIEW, dit is alweer een nieuw product dat robotica in de klaslokalen brengt.
De sets zijn geschikt voor basisschoolkinderen van 7 tot 11 jaar, waarbij ze leren bouwen en programmeren door middel van probleemoplossende activiteiten. LEGO Education WeDo zorgt voor een uitdagende leeromgeving waarin kinderen creatief moeten denken, met teamwork en probleem oplossende vaardigheden. De WeDo programmeeromgeving werkt met simpele, drag-and-drop software ontwikkeld door LabVIEW!
Aanvulling van de organisatie
Deze ICT-praktijkdag is een uniek moment om je te verdiepen in het onderwijsaanbod van LEGO. Aangezien 'STEM' het thema is van de ICT-praktijkdag, focussen we ook op de educatieve mogelijkheden van LEGO. De lesgevers zijn bovendien ervaren trainers in LEGO. Het kan zijn dat deze sessies de volgende keer niet in het aanbod zitten. Profiteer er dus nu van!
We voorzien per twee deelnemers een laptop en een WeDo-set.
Resultaat
In deze sessie stappen we in de wereld van de wilde dieren: de hongerige krokodil, de brullende leeuw en de flapperende vogel. We leren de technische kant van het bouwen kennen en gaan daarna aan de slag om de creaties te programmeren en op die manier een dierenpark te creëren. Eénmaal we hierin geslaagd zijn, kunnen we op bezoek bij het dierenpark van de andere groepen.
Na deze sessie zal je je leerlingen kunnen helpen bij:
- leren bouwen en programmeren adhv probleemoplossende activiteiten;
- creatief denken;
- in team werken.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Syllabus
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
Thema's
- Partners ICTdag
- Lager onderwijs
- ICT Innovatie & Techniek
- STEM Fyxxi
Tijdstip
Blok VM 1 + Blok VM 2 (10:10 - 12:20)
Lokaal: G A.2.02.a
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 14 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
Frederick D'alleine
Lees meer over de expertise van Frederick.
Korte titel : LEGO Wedo
Deze pagina werd al 1920 keer bekeken