82. Optimaliseren en beveiligen van een schoolnetwerk
Subnetten, beveiliging, BYOD, ... Praktijkvoorbeelden.
Inhoud
Inleiding
Stel:
- De toegang tot je schoolnetwerk (servers, etc) is af en toe traag.
- De internetverbinding slibt dicht.
- Het administratief netwerk en het leerlingennetwerk zijn strikt gescheiden, maar integratie wordt noodzakelijk.
- Leerlingen sluiten af en toe pc's af in andere klassen ...
Misschien zijn optimalisatie- en wat beveiligingstips hier op hun plaats.
Inhoud
De uiteenzetting gaat deels over het fysieke netwerk, het bestaande netwerk opdelen in subnetten (a.d.h.v. layer-3 switching & layer-2 vlan's). Welke soort beveiligingen kan je inbouwen ? Hoe integreer je BYOD op je draadloos schoolnetwerk of hoe begin je hieraan?
Een aantal praktische voorbeelden komen aan bod. Met af en toe wat technische diepgang afhankelijk van de deelnemers en gestelde vragen.
Graag een heel interactieve sessie, zodat iedereen iets meeneemt naar zijn/haar school.
Resultaat
Na deze sessie zal je inzicht krijgen hoe je je netwerk kan optimaliseren en documenteren. Je bent in staat om een scenario op te maken wat er kan gebeuren. Je herkent bottlenecks en beveiligingsrisico's in je schoolnetwerk.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Het fysieke netwerk van je school kennen
- Je weet wat een switch, router, breedbandrouter, firewall, ... is
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Hand-outs zullen in PDF vorm beschikbaar worden na de sessie.
Sites
Interessant voor
- Directie - Administratie
- Technisch ICT-coördinator
Uit:
- Alle onderwijstypes
Thema's
- Systeembeheer
- Netwerken
Tijdstip
Blok NM 1 (14:00 - 15:05)
Lokaal: L 1.03
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 21 bezet zijn.
Blok NM 2 (15:15 - 16:20)
Lokaal: L 1.03
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 35 bezet zijn.
Vorm
PresentatieMee te brengen
Ik ben op mijn best als ik vraaggestuurd kan werken.
Stuur je vragen/suggesties/topics vooraf naar tom.decavele@howest.be.
Lesgever
Tom Decavele
Lees meer over de expertise van Tom.
Korte titel : Netwerkoptimalisatie
Deze pagina werd al 1931 keer bekeken