94. Programmeren met LEGO MINDSTORMS EV3 - Basis
Deze sessie is volzet.
Het ideale leermiddel om STEM-vakken aan elkaar koppelen!
Inhoud
Inleiding
Het onderwijs verandert de laatste jaren op verschillende vlakken enorm. Eén van die veranderingen is het intreden van de LEGO Mindstorms in verschillende vakgebieden zoals STEM, Techniek, Technologische Activiteiten alsook in het lager onderwijs. De LEGO Mindstorms EV3 is momenteel het educatief materiaal bij uitstek om vele doelstellingen uit verschillende leerplannen te realiseren. De tijd lijkt dan ook meer dan ooit rijp om je voor te bereiden op het lesgeven met LEGO Mindstorms EV3.
Deze workshop is een ideaal startpunt voor leerkrachten:
- die weinig of geen ervaring hebben in werken/programmeren met LEGO Mindstorms EV3,
- uit de eerste graad secundair onderwijs, die lesgeven in de vakgebieden Techniek, STEM of Technologische Activiteiten,
- uit het 5de en 6de leerjaar lager onderwijs.
- Ook ICT-coördinatoren zijn welkom.
Inhoud
Tijdens deze workshop zal je stapsgewijs, onder begeleiding van de lesgever, de basis aanleren van programmeren met LEGO Mindstorms EV3 en hoe de leerlingen hierop te evalueren. Het doel van deze sessie is om je voor te bereiden om de dag nadien al te kunnen werken met LEGO Mindstorms EV3 in jouw les.
De workshop verloopt als volgt:
-
We starten met het verkennen van de EV3 software.
Elk onderdeel en alle mogelijkheden van dit programma worden doorgenomen en kort en bondig toegelicht. - We leren een eenvoudig muziekprogramma te maken en laten dit door de speakers van de Mindstorms EV3 klinken.
- We laten de Mindstorms EV3 bewegen met behulp van twee servomotoren. Elke manier van bewegen of stoppen zal uitgeprobeerd worden.
- We verhogen de mogelijkheden en nauwkeurigheid van de Mindstorms EV3 door te werken met sensoren. Hierbij zullen we de ultrasone, de tast- en de kleurensensor programmeren om objecten te kunnen detecteren, kleuren te herkennen en voorwerpen te voelen.
- We eindigen deze sessie met het programmeren van logische functies (AND- en OR- poort).
- https://www.youtube.com/watch?v=lTW4FZnS_fg
Bij deze sessie ontvang je gratis het werkboek 'Leren programmeren met LEGO Mindstorms EV3'. Het werkboek omvat een kant-en-klaar project van 18 lesuren waarmee je leerlingen op zelfstandige basis onmiddellijk aan de slag kunnen. Ook kan je hiermee de geziene leerstof na de workshop herhalen.
Resultaat
Na deze sessie zal je in staat zijn een LEGO Mindstorms EV3 te programmeren. Dit houdt in: https://www.youtube.com/watch?v=lTW4FZnS_fg
- Verschillende soorten geluiden laten klinken door de speakers van een Mindstorms EV3,
- een Mindstorm EV3 vooruit, achteruit, naar links of rechts laten rijden en doen stoppen,
- de robot nauwkeurig met sensoren (ultrasone, kleur- en tastsensor) objecten laten detecteren, voelen of kleuren doen herkennen
- en met behulp van logische functies ( AND- en OR- poort) keuzes te laten maken.
Je kan werken met het werkboek 'Leren programmeren met LEGO Mindstorms EV3' en weet hoe je de leerlingen op alle opdrachten kan evalueren.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Basisvaardigheden computergebruik en internet.
Lesmateriaal
Werkboek 'Leren programmeren met LEGO Mindstorms EV3' (Uitgeverij Plantyn)
Sites
Demo workshop en werkboek 'Leren programmeren met LEGO Mindstorms EV3'
RATO Education (Hoofdverdeler LEGO Mindstorms Belgiƫ)
First Lego League 2014 Interview met coach van Industria 'Davy Robberechts'
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coƶrdinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: 5de en 6de leerjaar lager onderwijs.
- Secundair/Voortgezet onderwijs: Eerste graad secundair onderwijs, vakgebieden Techniek, STEM of Technologische Activiteiten.
Thema's
- Hardware
- Programmeren
- STEM Fyxxi
Tijdstip
Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: 03.002
Er zijn 12 plaatsen waarvan er 12 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
Davy Robberechts
Lees meer over de expertise van Davy.
Korte titel : EV3 Mindstorms Basis
Deze pagina werd al 2300 keer bekeken