90. Web2.0 tools voor formatief toetsen: Socrative Quizlet Formative
Deze sessie is geannuleerd.
Aan de slag met drie tools + Onderlinge vergelijking
Inhoud
Inleiding
De essentie van formatief toetsen is wellicht feedback geven. Om feedback te kunnen geven, heb je natuurlijk gegevens nodig over de voortgang van je klas en de individuele student.
Deze web 2.0 tools kunnen daarbij helpen.
Inhoud
We behandelen drie online tools. De essentie is telkens:
- hoe maken we er een digitale toets mee?
- welke gegevens kunnen we vervolgens verzamelen om de voortgang van onze (individuele) studenten in kaart te brengen?
De tools:
- Quizlet: nadruk ligt op individuele verwerking, thuis of in de klas (sinds kort ook klas-quiz in beta). Troef: aanmaken van een test door de lesgever is erg eenvoudig.
- Socrative: live spelen in de klas, alleen/in groepjes. Rapportages mogelijk als klas, per groepje/individu, per vraag. Troef: spelement motiveert.
- Formative: nadruk ligt op individuele verwerking, thuis of in de klas. Troef: mét mogelijkheid tot geven van feedback tijdens het maken van de test.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- In staat zijn met de drie vermelde online tools een quiz/test aan te maken;
- Een basistest klaar hebben voor gebruik (indien ingeschreven informeer ik je welke materialen, vragen afbeeldingen, linkjes ... je dan best reeds op voorhand voorziet);
- Weten op welke wijze je de test kan delen met je studenten, zodat zij hem thuis of live in de klas kunnen afleggen;
- De verschillende manieren kennen waarop je de testgegevens van de respectievelijke tools kan verzamelen;
- De specifieke sterktes van de respectievelijke tools kennen om ze gerichter te kunnen inzetten.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet zijn noodzakelijk.
Je weet bijvoorbeeld een afbeelding terug te vinden op je PC/laptop om deze te gaan gebruiken in een test/quiz.
Als je testresultaten gaat downloaden, weet je deze terug te vinden ...
Je hebt met andere woorden notie van up- en downloaden.
Kennis van de drie tools is niet vereist, we starten vanaf het aanmaken van een account.
Meegenomen kennis
Kennis hebben van andere digitale tools om zo eventueel vergelijkingen te maken, connecties te maken ... Kan tot extra gebruiksmogelijkheden leiden, maar is geen noodzaak.
Lesmateriaal
Syllabus
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Alle onderwijstypes
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Digitale Leermiddelen
- Leren op maat
Tijdstip
Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: B2.009
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.
Vorm
WorkshopLesgever
Wouter Buelens
Lees meer over de expertise van Wouter.
Korte titel : Formatieve toetsing
Deze pagina werd al 1605 keer bekeken