29. STEM-activiteiten ontwikkelen in lager en 1ste graad secundair

Ontdekkend leren van Science Technology Engineering Math

Inhoud

Inleiding

Ontdekkend leren op het gebied van Science, Technology, Engineering & Mathematics (STEM) is een onderwijsvorm die niet alleen motiverend werkt, maar ook nog andere voordelen biedt.

  • De methode is een toepassing van het sociaal constructivistisch leren en kan daardoor het leerproces effectiever en efficiënter maken.
  • De methode biedt de mogelijkheid om nieuwe mogelijkheden op het gebied van ict en de verbinding tussen ict en de fysieke wereld (sensoren, robotics, internet of things)  op een speelse wijze in het onderwijs te introduceren en de deelnemers daar van jongsafaan vertrouwd mee te maken.
  • De methode sluit bovendien aan om de zogenoemde eisen van de 21e eeuw op het gebied van samenwerkend leren, co-design en making.

Het thema van deze sessie en de geboden aanpak zijn relevant voor alle onderwijstypen. De inhoud van de STEM-activiteiten en de te bereiken diepgang verschillen uiteraard per onderwijstype.

Als je structureel van deze nieuwe werkvormen gebruik wilt gaan maken vraagt dat om bezinning en aanpassing van de kant van management, ict-beheerders en mogelijk ook de inspectie (beoordelen!). Vandaar dat we deze sessie van belang achten voor alle functiegroepen.

Inhoud
  • Je maakt kennis met ontdekkend leren via STEM-activiteiten met voorbeelden uit Fab Labs en op kinderen gerichte musea. Hoe reageren deelnemers en begeleiders daarop?
  • Je gaat zelf een STEM-activiteit uitvoeren en die daarna evalueren. Onze focus ligt op de didactische en groepsdynamische kant van dit voorbeeld. Daarom gebruiken we een activiteit waarvoor geen computer nodig is. We maken een "scribbling machine"; voor de insiders: eenvoudige variant van een "trashbot".
  • Je gaat zelf een STEM-activiteit ontwikkelen (of een bestaande activiteit aanpassen). Wij geven je 10 instructiekaarten als voorbeeld (zie tabel).
  • Je stelt een gemeenschappelijke checklist op voor het bedenken, maken, toepassen, evalueren en documenteren van STEM-activiteiten.
  • Je bezint je op follow-up activiteiten en de contacten en informatiebronnen die je daarbij kunnen helpen.

Titel

Apparatuur / Programmatuur

Geen geploeter, gebruik een computer

Laptop plus printer

Een goed idee, maak het in 3D

Tablet plus 3D-printer

Gebruik alledrie je handen, dan ga je niet je vingers branden

Soldeerset en handgereedschap

Het is niet te geloven, je speelt Pacman met bakove!

Laptop plus makeymakey

Laat je dromen maar komen

XO Tablets

Wat is hotter dan stickers uit een plotter

Laptop plus snijplotter

We maken een kringetje van lampjes en van draadjes

Snap citcuits jr 100

Zoek je huis met de muis

Laptop plus Google Earth

Workshop scribbling machine

Electromotortje, batterijen, viltstiften

Workshop windbuis

Windbuis met losse rommel

 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • een scala aan voorbeelden gezien hebben van explorerend leren via STEM-activiteiten;
  • aan den lijve ervaren hebben hoe het is om een STEM-activiteit uit te voeren;
  • ervaren hebben wat er komt kijken bij het ontwikkelen / aanpassen van STEM-activiteiten;
  • beschikken over een checklist die je in je eigen situatie kunt toepassen;
  • Beschikken over achtergronddocumentatie waaronder 10 instructiekaarten voor concrete activiteiten en contactmogelijkheden, deels internationaal, deels gericht op de  BeNeLux;
  • Het resultaat de door jou uitgevoerde STEM-activiteit mee naar huis kunnen nemen.
     

Voorkennis

Verplichte kennis

  • Open mind, belangstelling voor nieuwe ontwikkelingen.
  • Passie voor leren.

Meegenomen kennis

  • Zelf al eens een STEM-activiteit als deelnemer of lesgever hebben uitgevoerd, of gadegeslagen.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Tien instructiekaarten voor STEM-activiteiten plus materiaal om één individuele activiteit uit te voeren.

Sites

Materiaal van ICT-dag 29 te Antwerpen, 29 februari 2016

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Eerste graad secundair (niet voor 2de en 3de graad)
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs

Thema's

  • STEM Fyxxi

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: G213
Er zijn 22 plaatsen waarvan er 14 bezet zijn.

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: G213
Er zijn 22 plaatsen waarvan er 20 bezet zijn.

Vorm

Overleg

Lesgever

Pieter van der Hijden
Lees meer over de expertise van Pieter.


Korte titel : STEM-activiteiten

Deze pagina werd al 1623 keer bekeken