32. Creatieve mogelijkheden met Arduino: opensource ontwikkelbord
Deze sessie is volzet.
Koppel informatica aan fysieke objecten Informatica voor elektronica
Inhoud
Inleiding
Arduino is een open-source ontwikkelbord, waarmee het mogelijk wordt om informatica te koppelen aan fysieke objecten. Het is dus een apparaat om fysische informatica makkelijk en toegankelijker te maken. De Arduino wordt dan ook door verschillende groepen gebruikt, hij is oorspronkelijk ontworpen voor designers om in hun kunst interactie te kunnen verwerken. Daarna zijn veel andere hobbyisten en Industrial Designers (onder andere op TU Eindhoven en TU Delft) de Arduino gaan gebruiken. Hij wordt nu zelfs door elektrotechnici gebruik omdat 'hij zo gemakkelijk werkt' en er heel veel uitbreidingen te vinden zijn op het internet.
Het is dus een kleine computer die fysieke componenten kan aansturen. Je kunt er dus hele robots mee bouwen of ermee het internet op gaan. Eigenlijk is het een makkelijk te programmeren stukje hardware dat vrijwel alles kan. Van een vliegtuig aansturen tot het brein zijn van een 3D-printer.
Inhoud
Eerst krijg je een introductie in Arduino, wat is Arduino, wat voor boards zijn er en wat zou passend kunnen zijn voor je klas, en wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. Je zult kennis maken met Arduino (met de tekst gebaseerde programmeertaal), elektronica (breadboards, ledjes, draaiweerstanden). En daarmee een aantal projecten maken, hierna wanneer er nog tijd over is, kunnen we gaan kijken naar het gebruik van libraries (uitbreidingen op Arduino), waarmee letterlijk bijna alle elektronica kan worden aangestuurd.
AANBOD
Tijdelijk geldig tot 21 februari 2017
10% korting op de Arduino Starter Kit via Rhombus.
Bestel via orders@rhombus.be. Vermeld:
- Kortingscode 'ictdag31'
- Facturatiegegevens
Eén kit per deelnemer aan ICT-praktijkdag 31 in Geel op 6.2.17.
Op deze manier kan je al een eigen kit meebrengen naar deze sessie (niet verplicht) of achteraf meteen aan de slag. Deze actie is geldig voor alle deelnemers aan de ICT-praktijkdag, dus ook voor wie deze sessie niet volgt.
Resultaat
Na deze sessie zal je meer praktijkervaring hebben opgedaan met Arduino (een open-source hardware microcontroller board), de basisprincipes van de code onder de knie hebben en meer zicht hebben op electronica.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden vereist:
- computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
- internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...);
- mail (zorg ervoor dat je je gebruikersnaam en wachtwoord kent en weet waar je je mail online kan ophalen).
Meegenomen kennis
Wat ervaring met programmeren is mooi meegenomen, vooral het logische denkvermogen zal je nodig hebben.
Wat ervaring met of zicht op elektronica is ook mooi meegenomen, al zal het ook wel uitgelegd worden.
Lesmateriaal
Syllabus
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Technisch ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Vanaf 5de leerjaar
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- Open bron
- Hardware
- Programmeren
- STEM Fyxxi
Tijdstip
Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: G215
Er zijn 16 plaatsen waarvan er 16 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Installeer zeker:
We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter.
Installeer zeker de nodige software (zie hierboven). We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding, dat begrijp je wel ;)
Lesgever
Geert Roumen
Lees meer over de expertise van Geert.
Korte titel : Arduino
Deze pagina werd al 1643 keer bekeken