3. iPad STEM/STEAM-apps: Robotica en programmeren in lager onderwijs

Deze sessie is volzet.

LEGO, mBot, Ozobot, Dash & Dot, Osmo Coding, Kodable ...

Inhoud

Inleiding

In deze opleiding krijg je een breed aanbod van mogelijkheden om nuttig en inhoudelijk met de iPad aan de slag te gaan in klas rond STEAM*, programmeren en robotica.

Je hoeft helemaal geen ervaring met programmeren te hebben. De tools die we tonen richten zich op leerlingen van 8 tot 12 jaar. Sommige tools zijn meer geschikt voor de jongere leerlingen, andere voor de wat oudere leerlingen. Als leerkracht kan je bij elke tool zelf inschatten of het haalbaar is voor jouw leerlingen. Wij geven advies vanuit eigen ervaring.

Inhoud
  1. Programmeren op iPad
    Er zijn een heel aantal apps te vinden die kinderen de ideeën en de logica van het programmeren bijbrengen. Een vijf-tal van onze favorieten worden getoond én getest:
    • RunMarco
    • Kodable
    • Lightbot Hour
    • Cargo-Bot
    • Daisy the Dinosaur
    • Osmo Coding
    • ...
       
  2. Robots programmeren via iPad
    Een iPad is een ideaal instrument om visueel te programmeren en vervolgens draadloos die gemaakte programma's in je robot te laden. We bekijken vijf robots met hun bijhorende programmeer-omgevingen en proberen ze ook uit:
    • Lego Wedo 2.0
    • Lego Mindstorms
    • mBot
    • Ozobot
    • Dash & Dot
    • ...
       
  3. Andere interessante iPad-apps
    Naast programmeren kan je je iPad uiteraard op zoveel andere manieren inzetten in de klas. Om spelling of rekenen in te oefenen, als simulatietool of om augmented reality te ervaren. Indien tijd rest, verkennen we enkele mogelijkheden.

Deze workshop wordt aangeboden door het Fyxxilab, wat wil zeggen dat er tegen dan waarschijnlijk nog meer tools voorgesteld kunnen worden.

* STEAM: Science Technology Engineering Arts Mathematics

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • geproeft hebben van een selectie van vele STEAM-apps die er bestaan voor kinderen uit het 3e tot het 6e leerjaar;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben.
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

Ervaring met een iPad.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

Fyxxilab

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Vanaf derde leerjaar

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Lager onderwijs
  • Apple
  • Tablets
  • Programmeren
  • STEM Fyxxi

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: Maaklab
Er zijn 11 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Eigen iPad meebrengen met alle hier opgesomde apps kan (maar is zeker geen must). Het Fyxxilab voorziet zelf een iPad voor elke deelnemer.

Lesgever

Bert Verstaen
Lees meer over de expertise van Bert.


Korte titel : STEAMapps iPad Lager

Deze pagina werd al 1373 keer bekeken