53. Praktijkvoorbeeld: Een laptop voor elke leerling in de school!

Geen BYOD: Basisvoorwaarden, wifi, hardware, financiering, uitrol...

Inhoud

Inleiding

Het creëren van een 1 op 1 (elke leerling zijn eigen toestel) situatie in jouw secundaire of basisschool. Hoe doe je dat? Tijdens deze sessie inspireren we je met de aanpak op onze school, advies en te vermijden valkuilen.

Inhoud

We overlopen:

  • basisvoorwaarden: infrastructuurwerken met netwerkprofessionalisering en capaciteitsuitbreiding, personeelsbeleid: noodzakelijke voorwaarden;
  • over WIFI site surveys en beheersbare wifi-installatie: een realistische visie;
  • toestel en OS-keuze + gevolgen: laptop, tablet, iPad, netbook, hybrid? + beheerbaarheid van je keuze;
  • financiering en gevolgen op korte en middellange termijn / sociale aspecten;
  • uitrol en administratie;
  • support en partnership;
  • pedagogische uitdagingen;
  • vooruitblik.

Resultaat

Na deze sessie zal je een concreet actieplan en draaiboek hebben voor het introduceren van een laptop (of ander toestel) voor elke leerling van jouw school. Een gedetailleerd totaalplaatje, een masterplan. Als oefening zal bij elk hoofdstuk gevraagd worden een concrete invulling te maken voor jouw school zo concreet mogelijk. De bedoeling is met een quasi klaar werktstuk terug te kunnen vertrekken naar jouw school. 

Je mag je eigen toestel vanzelfsprekend meebrengen om de sessie digitaal te verwerken. Het werkdocument zal live met je gedeeld worden of achteraf bezorgd. 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Syllabus

Interessant voor

  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Systeembeheer
  • Hardware
  • ICT-beleid

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: 4.10
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.

Vorm

Overleg

Lesgever

Tom Peeters
Lees meer over de expertise van Tom.


Korte titel : Laptop 1-op-1

Deze pagina werd al 1118 keer bekeken