125. ICT & differentiatie - Een klassieker op de ICT-praktijkdag
ICT inzetten om te differentiëren van lesontwerp tot remediëring
Inhoud
Inleiding
Binnenklasdifferentiatie en ICT zijn als het ware voor elkaar bestemd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en een beknopt maar helder theoretisch kader, zie je hoe dit kan georganiseerd worden. We maken ook eigen online oefenmateriaal aan.
Inhoud
We koppelen tijdens deze sessie de verschillende fases van het lesgeven, van ontwerp over evaluatie tot remediëring, aan haalbare doelstellingen voor differentiatie. Die kunnen we verwezenlijken met gratis beschikbare en haalbare internettoepassingen en leerversterkers.
De spreker toont doorheen de volledige sessie a.d.h.v. veel actuele praktijkvoorbeelden aan dat differentiëren niet eens zo onoverkomelijk hoeft te zijn. De voorbeelden komen vooral uit het secundair onderwijs, maar zijn zeker transfereerbaar naar lager en hoger onderwijs.
In het tweede luik (op het eind en tussendoor, als je ICT-vaardig bent) ga je als deelnemer zelf aan de slag met enkele van deze toepassingen, maak je je eigen online oefenmateriaal aan. Er is aandacht voor de trend naar meer learning analytics en hoe je die inzet om te differentiëren. Je krijgt enkele hints om zelfverantwoordelijk leren bij leerlingen te ondersteunen. Laat dit duidelijk zijn: het praktische gedeelte is een eerder beperkt gedeelte van het geheel. (ong. 1/4 vh de volledige duur, meer als je vaardig bent met internet en de computer). Het is dus vooral een inspirerende sessie die de voorbije tien edities een gemiddelde score van +80% kreeg.
In andere gelijkaardige sessies krijg je uiteraard vaak gelijkaardige tools te zien - wat goed is wordt snel opgepikt door wie er wat interesse in toont. Ik voorzie ze daarnaast zeker ook met veel praktische tips, gevoed door jarenlange ervaring in een klascontext.
Het volgen van de workshop is grotendeels haalbaar met een eigen tablet, maar vlotter is gebruik te maken van een eigen laptop of de computers in het lokaal. Zeker wie niet vertrouwd is met typen op een tablet brengt best een laptop mee.
Tip: Bij de evaluatie van vorige sessies is gebleken dat voor sommige deelnemers het tempo wat aan de hoge kant ligt. Als je denkt daarbij te zullen horen, zet je dan best vooraan, dan kan ik je vlotter mee op weg helpen. Kwestie van de anderen niet te moeten laten wachten, een eerste punt van differentiatie ;) Laat dit je er echter niet van weerhouden in te schrijven voor deze sessie.
Van harte welkom.
Resultaat
Na deze sessie zal je zelf online oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.
Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op deze site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.
Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.
Je krijgt een ruim aanbod aan ICT-toepassingen te zien. Sommige proberen we tijdens de sessie kort even uit, andere ga je op eigen initiatief verder moeten ontdekken als je ze interessant vindt.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik en internet.
Voor wie niet zo computervaardig is, kan het tempo wat aan de hoge kant liggen. Kwestie van niet alles mee te volgen dan, maar zelf te selecteren wat je het interessantst lijkt. Zet je dan vooraan, dicht bij de lesgever... ;)
Meegenomen kennis
Je moet een aantal accounts aanmaken. Zie punt 6 en 7 hiernaast. Even vooruitkijken kan geen kwaad. Dan neem je meteen een kleine voorsprong, maar het is niet vereist.
Lesmateriaal
Link naar online doorbladerbare presentatie of video voor iedereen die inschreef.
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
- Zorgcoördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs: Lerarenopleiding
- Volwasseneneducatie: NT2
Thema's
- Digitale Leermiddelen
- Leren op maat
Tijdstip
NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: C204
Er zijn 22 plaatsen waarvan er 21 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
We raden dat zelfs aan! Het is makkelijker om aan je eigen laptop te werken, dan aan eentje die de organisatie beschikbaar stelt.
1. Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn. Met Mac en Linux heb ik echter geen praktische ervaring, dus kan ik je computertechnisch dan ook niet echt helpen.
2. Zorg ervoor dat je deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd:
3. Zorg ervoor dat Flash Player in de browser werkt.
TODO: Test Flashplayer in je browser.
4. Zorg er ook voor dat je Java-toepassingen kan afspelen in je browser.
TODO: Test Java in je browser.
Breng ook een hoofdtelefoon mee.
5. HEEL BELANGRIJK
Als je niet met jouw eigen laptop komt, zorg er dan voor dat je weet hoe je op een andere computer aan je (online) mailbox kan en dat je je wachtwoord weet. Je moet immers kunnen klikken in een bevestigingsmail of een mail kunnen openen met aanmeldingsgegevens.
6. Maak account op voorhand aan
Maak bij Educaplay, Quizlet en Edpuzzle op voorhand een account aan. Breng je login en wachtwoord mee. Gebruik bij voorkeur je Google of Facebookaccount, dat werkt bijna overal.
7. Je hebt een Google-account nodig (Gmail-adres) of een Google Suite-account (bv. via je school)! Zorg ervoor dat je de aanmeldgegevens en je wachtwoord kent. Maak een account aan op voorhand als je er nog geen hebt.
8. HANDIG
Breng eventueel een deel van je cursus mee, zodat de oefeningen die je aanmaakt al meteen de juiste inhoud bevatten en inzetbaar zijn.
Lesgever
Erik Devlies
Lees meer over de expertise van Erik.
Korte titel : ICT & differentiatie
Deze pagina werd al 2046 keer bekeken