19. Werken met Arduino: Aan de slag met LEDs & eenvoudig programmeren
Toepassingen voor eerste graad SO, maar interessant voor iedereen
Inhoud
Inleiding
Arduino is een open-source elektronicaplatform. Een soort microcontroller die je kunt programmeren. De Arduino heeft input en output poorten waarop je allerlei sensoren en actoren kan aansluiten. Een sensor is bijvoorbeeld een schakelaar, magneetcontact, temperatuursensor, bewegingsmelder of een lichtsensor. Een actor is bijvoorbeeld een relais (elektronische schakelaar), een LED of een elektromotor.
Inhoud
Met de Arduino kun je op basis van een input een output regelen. Bijv. als er beweging wordt geconstateerd in een ruimte, gaat een lamp aan. Of als er een schakelaar wordt bediend, dat een elektromotor gaat draaien. Er zijn vele mogelijkheden.
Voor het voeden van de input poorten van een Arduino, maak je gebruik van elektronica. Dat kunnen simpele enkelvoudige componenten zijn (zoals een lichtsensor) tot complete elektronische schakelingen op een printpraat.
Hetzelfde geldt voor de outputpoorten. Je kunt er iets eenvoudigs als een led op aansluiten, maar ook bijvoorbeeld een meer ingewikkelde schakeling op een printpraat om een elektronische wisselschakelaar op 220 V aan te sturen. Bijvoorbeeld voor het schakelen van een lamp op 220 V.
Resultaat
In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren. We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (Sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.
Wat mag je verwachten in deze sessie:
- het sturen van een knipperend led;
- het sturen van meerdere led’s;
- het sturen van een RGB-led (ledstrip);
- LED’s en RGB-led sturen met BT-module en gedownloade app vanuit de PlayStore (Android);
- Programmeren van drukknoppen, LCD-scherm, LDR, temperatuursensor, ultrasonic sensor, servomotoren, enz…;
- het aanpassen van je geüploade programma (Sketch);
- het schrijven van een eenvoudig programma in een grafisch omgevingstaal ArduBlock;
- het tekenen met een eenvoudig CAD-pakket (Fritzing / TinkerCad) van het bedradingschema;
- simulaties met TinkerCad;
- voorbeelden om Arduino te gebruiken in een totale STEM-les;
Het schrijven van de programmeertaal C/C++ voor het besturen van de input- en outputpoorten van je Arduino wordt in deze sessie niet aangeleerd.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Verplichte kennis
Hier is het belangrijk dat je geen voorkennis moet hebben. We gaan echt van start als beginner. Wie dus op zoek is naar gevorderde oefeningen, zal tijdens deze sessie niet geholpen kunnen worden.
Basisvaardigheden computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...) zijn wel vereist.
Lesmateriaal
Syllabus
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- Secundair onderwijs
- Open bron
- Hardware
- Programmeren
- STE(A)M
Tijdstip
VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: C101
Er zijn 18 plaatsen waarvan er 16 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
Bruno De Wyngaert
Lees meer over de expertise van Bruno.
Korte titel : Arduino
Deze pagina werd al 1933 keer bekeken