51. Facebook als extern communicatiemiddel van de school
Social mediabeleid, strategie, praktijkvoorbeelden, tips en trics
Inhoud
Inleiding
Facebook is niet weg te denken uit onze samenleving. Zo zit tegenwoordig haast elke jongere, ouder en zelfs grootouder op de sociale netwerksite. Facebook biedt dan heel wat voordelen, maar kent ook tal van uitdagingen en valkuilen.
Waarom Facebook?
Ik geef je 4 duidelijke voordelen:
- Gratis reclame voor je school
- Infoportiek dat je zelf volledig kan sturen naar inhoud
- Bouw een band op met je doelgroep(en):
- leerlingen
- oud-leerlingen
- ouders van (toekomstige) leerlingen
- personeel
- buren
- bedrijven
- ...
- Ontzettend groot bereik. (Facebook is hét grootste social media platform)
Onze school speelt hier adequaat op in door de Facebookpagina van de school te hanteren als een volwaardig communicatiemiddel binnen het externe communicatiebeleid van de school.
Inhoud
Veel scholen zijn op zoek hoe ze hun social mediakanalen efficiënt kunnen gebruiken om hun school en waarden aan het brede publiek te laten zien.
Daarom zal ik jullie tal van praktijkvoorbeelden meegeven en ons social mediabeleid toelichten maar jullie vooral inspireren en prikkelen.
Dit komt zeker aan bod:
- Social mediabeleid op schoolniveau
- Social mediastrategie
- Véél praktijkvoorbeelden (do & don'ts)
- Tips en trics rond het beheer van je pagina:
- plaatsen van berichten
- reacties plaatsen en opvolgen
- volgen en modereren van berichten
- zoeken in berichten
- heel veel instellingen
- ...
- Richtlijnen hoe je als school het best reageert op een bericht
- Persoonlijke tips en advies
- Privacy & mediawijsheid
- Ruimte voor persoonlijke vragen
Laat je inspireren!
Resultaat
Na deze presentatie zal je:
- de mogelijkheden van een Facebookpagina voor je school kennen;
- heel wat inspiratie, ideeën en tips hebben om zelf
- te starten met een Facebookpagina OF
- om efficienter het beheer van de schoolpagina te doen;
- véél praktijkvoorbeelden kennen van berichten op Facebook;
- alle voordelen begrijpen van een Facebookpagina voor je school.
Kortom Facebook zien als een digitale schoolpoort waar je op een gratis en eenvoudige manier aan leerlingenwerving doet en werkt aan je positieve imago.
Op deze manier kan de sessie een meerwaarde bieden voor mensen die instaan voor het beheer van de schoolFacebook-pagina.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Meegenomen kennis
- Termen als 'likes', 'volgers' en 'taggen' klinken je bekend in de oren.
- Je bent al beheerder van een Facebookpagina.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
- Zorgcoördinator
Uit:
- Alle onderwijstypes
Thema's
- ICT-beleid
- Sociale Media
Tijdstip
VM 1 (10:00 - 11:40)
Lokaal: C006
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 27 bezet zijn.
Vorm
PresentatieLesgever
Mario Kicken
Lees meer over de expertise van Mario.
Korte titel : Facebookcommunicatie
Deze pagina werd al 1805 keer bekeken