100. ICT-beleid op school: Visie en aanpak - 4 directies - Technisch
Voor directies en TECHNISCHE ICT-coördinatoren
Inhoud
Deze sessie sluit aan bij 'Visie en aanpak - 4 directies - Pedagogisch', maar beide kunnen apart gevolgd worden.
Inleiding
Onlangs werd de monitor voor ICT-integratie in het Vlaamse onderwijs - MICTIVO3 - gepubliceerd. Een van de belangrijkste bevindingen van het onderzoek was het gebrek aan een coherent ICT-beleid op school. In dit namiddaggedeelte belichten we hoe we in vier secundaire scholen werken aan een technisch beleid; in de voormiddag bestuderen we meer de pedagogische kant van een ICT-beleid op school.
We laten directies van vier voorbeeldscholen aan het woord:
- GO! TA Halle: Maggy Vankeerberghen
- Sint-Lievenscollege Gent: Steven Ronsijn
- Zavo Zaventem: Kurt Gommers
- Burgerschool Roeselare: Annelies Volckaert (ex-directie)
Inhoud
Steven Ronsijn - Sint-Lievenscollege
Op het Sint-Lievenscollege enten we ons ICT-beleid op het Microsoft Education Transformation Framework.
Steven belicht de technische elementen van zijn beleid:
- Technology Blueprint
- Operations & IT management op school
- (Collaboratieve) Leerplatformen (Office365, Smartschool)
- Data driven inzichten
- Toestellen (LaptoProf 3.0 - voor leerkrachten / 1:1-programma voor leerlingen)
- Intelligente omgevingen
- Purpose driven, accessible learning spaces
- Sustainable & Responsible design
- Smart, integrated security
- Facilities management
Maggy Vankeerberghen en Bertien Boon - GO! TA Halle
Technologiebedrijven wereldwijd beleven momenteel een vierde industriële revolutie: de combinatie van digitalisering en automatisering leidt tot het ontstaan van zogeheten smart factories. Ons onderwijs kan en mag niet achterblijven. Op onze school zijn we sinds vorig schooljaar gestart BYOD en het project GenZ. Al onze leerlingen werken in 2020 met een laptop. Hoe zijn we hiermee gestart, hoe krijg je je leerkrachten en ondersteunend personeel mee?
Annelies Volckaert - Burgerschool Roeselare
De keuze om met laptops te werken, was duidelijk een inhoudelijke keuze, maar dat bij de realisatie van een laptopproject technische randvoorwaarden belangrijk zijn, hoeft geen betoog. We staan stil bij welke de stappen zijn die wij gezet hebben, maar ook de zaken waarover wij nog vragen hebben.
Kurt Gommers - ZAVO Zaventem
Bij de start van ons laptopproject (een laptop voor elke leerling op school) hebben wij ons in eerste instantie gefocust op de technische randvoorwaarden, waarvan wij geloofden dat wanneer we die niet eerst realiseerden elke pedagogische visie ten onder zou gaan omdat het simpelweg niet werkt.
We zijn er altijd vanuitgegaan dat we eerst en vooral drempels moesten weghalen bij leerkrachten alvorens wij hun iets gingen laten opbouwen. Nog steeds zijn wij van mening dat dit de pedagogie voorafgaat, als een noodzakelijke premisse.
Resultaat
Na deze sessie zal je van directies van vier secundaire scholen voorbeelden gehoord hebben die jouw eigen technische ICT-beleid kunnen verrijken.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Directie - Administratie
- Technisch ICT-coördinator
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
Thema's
- Systeembeheer
- Secundair onderwijs
- ICT-beleid
Tijdstip
NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: D026
Er zijn 70 plaatsen waarvan er 30 bezet zijn.
Vorm
PresentatieLesgever
Bertien Boon
Lees meer over de expertise van Bertien.
Kurt Gommers
Lees meer over de expertise van Kurt.
Steven Ronsijn
Lees meer over de expertise van Steven.
Maggy Vankeerberghen
Lees meer over de expertise van Maggy.
Annelies Volckaert
Lees meer over de expertise van Annelies.
Korte titel : ICT-beleid Technisch
Deze pagina werd al 1971 keer bekeken