106. Alles bijhouden in visuele digitale portfolio's met Seesaw
Documenteer het leerproces en deel het met ouders en met de klas!
Inhoud
Inleiding
De tablet raakt meer en meer geïntegreerd in het onderwijs. Leerlingen experimenteren met het maken van filmpjes, foto's, collages en dergelijke. Vaak stellen leerkrachten uit het basisonderwijs zich de vraag: Hoe en waar kan ik al dat materiaal overzichtelijk bijhouden? Hoe kunnen leerlingen hun leerproces documenteren?
Inhoud
Seesaw is een fantastische app (iOS / Android) om alle digitale werkjes van elk kind bij te houden in een eigen 'leerling-folder'.
Door het gebruiksgemak kunnen kinderen vanaf 5 jaar dit helemaal zelf doen. Ze moeten enkel een QR code scannen en hun eigen naam aanklikken en dan wordt hun foto, filmpje, tekening of collage automatisch bewaard in eigen mapje.
Als leerkracht kan je dan het werk gaan beoordelen, maar kinderen kunnen het werk van hun klasgenoten ook bekijken en beoordelen. Het is meteen ook een goede introductie in sociale media voor jonge kinderen. Hoe reageer ik op berichten? Wat zeg ik beter wel of niet ? Je kan het als een eenvoudige en veilige 'klas-facebook' bekijken.
Verhoog ook de ouderbetrokkenheid op school door ouders toegang te geven tot het materiaal van hun kind via de app Seesaw parent. Zij krijgen een bericht van zodra hun kind iets post. De betrokkenheid van ouders bij wat zich afspeelt in de klas wordt zo een stuk groter.
Nog niet overtuigd? Met Seesaw kan je daarenboven geïndividualiseerde leertrajecten opstarten voor je leerlingen. In hun persoonlijke folder kan je ook taken, filmpjes of toetsen posten, die ze dan zelfstandig of op eigen tempo kunnen maken.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- weten wat je een leerlinggestuurd portfolio in Seesaw precies is;
- zelf geëxperimenteerd hebben met het posten van materiaal in je eigen folder (foto, filmpje, collage);
- zelfstandig een digitaal portfolio kunnen aanmaken voor je eigen klas;
- zelf met alle functies van Seesaw aan de slag kunnen gaan in je eigen klas.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden rond het werken met een iPad (foto's nemen en terugvinden in de camerarol; foto-collage maken; een filmpje maken,...)
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Kleuteronderwijs
- Lager onderwijs
- Audiovisueel
- Tablets
Tijdstip
NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: D156
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 8 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Breng je eigen iPad of Android-tablet mee!! Door je eigen tablet (of eentje van je school) te gebruiken, kan je er na de sessie meteen verder mee aan de slag en heb je ook alle apps meteen op jouw toestel. Als je eentje van de school meebrengt, heb je permissie nodig om al dan niet gratis apps te downloaden op dat toestel. Dus de AppleID van de beheerder - de school - of de toegang tot de Play Store moet je alleszins kennen en meekrijgen.
Installeer zeker de app Seesaw Class op voorhand!
En eventueel ook deze apps:
Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarliggen. Maar we raden toch echt aan om voor deze sessie zelf een tablet bij te hebben, dan neem je het geleerde meteen mee naar huis.
Lesgever
Ann Jacobs
Lees meer over de expertise van Ann.
Korte titel : Seesaw Portfolio
Deze pagina werd al 2118 keer bekeken