13. Android STE(A)M-apps: Robotica en programmeren in lager onderwijs

LEGO, Dash & Dot, Blocky, mbot, Ozobot, ...

Inhoud

Inleiding

In deze opleiding krijg je het meest brede, tastbare en uitgebreide aanbod van mogelijkheden om nuttig en inhoudelijk aan de slag te gaan in klas rond STEAM*, programmeren en robotica.

We werken in de sessie op Android-tablets. De meeste apps zijn ook geschikt voor iPads, maar op deze manier leer je tegelijk ook eens werken met een Android-tablet, een besturingssysteem dat je misschien ook op je smartphone hebt. 

Je hoeft helemaal geen ervaring met programmeren te hebben. De tools die we tonen richten zich op leerlingen van 8 tot 12 jaar. Sommige tools zijn meer geschikt voor de jongere leerlingen, andere voor de wat oudere leerlingen. Als leerkracht kan je bij elke tool zelf inschatten of het haalbaar is voor jouw leerlingen. Wij geven advies vanuit eigen ervaring.

Inhoud
  1. Programmeren op Android
    Er zijn een heel aantal apps te vinden die kinderen de ideeën en de logica van het programmeren bijbrengen. Een aantal van onze favorieten worden getoond én getest:
    • RunMarco
    • Lightbot Hour
    • Scratch Jr.
    • Tynker
    • Think & Learn Code-a-Pillar
    • Bit by Bit 
    • ...
       
  2. Robots programmeren op Android
    Een tablet is een ideaal instrument om visueel te programmeren en vervolgens draadloos die gemaakte programma's in je robot te laden. We bekijken een aantal robots met hun bijhorende programmeer-omgevingen en proberen ze ook uit:
    • Lego Wedo 2.0
    • Lego Mindstorms
    • mBot (mBlock / Makeblock)
    • Ozobot
    • Dash & Dot
    • ...
       
  3. Andere interessante (Android-)apps
    Naast programmeren kan je je tablet uiteraard op zoveel andere manieren inzetten in de klas. Om spelling of rekenen in te oefenen, als simulatietool of om augmented reality te ervaren. Indien tijd rest, verkennen we enkele mogelijkheden.

Deze workshop wordt aangeboden door het Fyxxilab, wat wil zeggen dat er tegen dan waarschijnlijk nog meer tools voorgesteld kunnen worden.

* STEAM: Science Technology Engineering Arts Mathematics

 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • geproeft hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps die er bestaan voor kinderen uit het 3e tot het 6e leerjaar;
  • voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.
 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

 

 

Meegenomen kennis

Ervaring met een Android. 

 

Sites

Fyxxilab

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Vanaf derde leerjaar

Thema's

  • Lager onderwijs
  • Tablets
  • Programmeren
  • STE(A)M

Tijdstip

VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: D154
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 6 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Het Fyxxilab voorziet zelf een Android-tablet voor elke deelnemer.

 

Lesgever

Aygül Aktas
Lees meer over de expertise van Aygül.


Korte titel : STEAMapps Android LO

Deze pagina werd al 1364 keer bekeken