135. Je klas als educatieve break-out room - 21ste eeuwse vaardigheden
Deze sessie is volzet.
Laat je leerlingen hun eigen leren in eigen handen nemen
Inhoud
Inleiding
Je klas als educatieve break-out room is meer dan zomaar een spel! Je stimuleert je leerlingen om hun eigen leren in eigen handen te nemen.
Buiten de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, stimuleer je met elke break-out sessie ook minimaal kritisch denken, creativiteit, samenwerken en communicatie. Ideaal dus om aan die 21ste eeuwse vaardigheden te werken.
Inhoud
- Eerst ga je zelf aan de slag in een educatieve break-out room.
- Dan bekijken we de didactische meerwaarde en de immense mogelijkheden van een break-out room.
- Tenslotte ga ja zelf met behulp van een aantal digitale (G Suite, augmented reality, Xerte, NFC tags...) en niet-digitale tools je eerste break-out room ontwerpen.
Resultaat
Na deze sessie zal je je eerste eigen break-out room ontworpen hebben. Je zal ook inzicht krijgen in de mogelijkheden en meerwaarden van een aantal digitale en niet-digitale tools.
Aanvulling van de organisatie: Er zijn drie sessies over escape rooms, maar deze was er de vorige ICT-praktijkdag al bij en heel goed geëvalueerd (87%). Een aanrader!
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden vereist:
- computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
- internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...);
- mail (zorg ervoor dat je je gebruikersnaam en wachtwoord kent en weet waar je je mail online kan ophalen).
Meegenomen kennis
Goed vertrouwd zijn met de Google applicaties (G Suite).
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Sjablonen om zelf aan de slag te gaan.
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- (Serious) gaming
- ICT en Innovatie
- Digitale Leermiddelen
- Vaardigheden 21ste eeuw
Tijdstip
NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: C205
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 25 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Breng je laptop mee, a.u.b.
Installeer op voorhand:
- Eén van deze browsers:
- Zorg ervoor dat Flash Player in je browser werkt.
TODO: Test Flashplayer in je browser. - Zorg er ook voor dat je Java-toepassingen kan afspelen in je browser.
TODO: Test Java in je browser.
We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter.
Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.
Lesgever
Glenn Vermeiren
Lees meer over de expertise van Glenn.
Korte titel : Break-out room
Deze pagina werd al 1541 keer bekeken