39. Haalbaar aan de slag met GRATIS voorleessoftware

Van A tot Z alles wat je moet weten

Inhoud

Inleiding

Sinds vorig jaar zitten meer dan 15000 leerlingen met een computer in de klas. Ze kunnen deze gebruiken om zichzelf te ondersteunen en zo zelfredzaam en zelfstandig in de klas te zitten. Dit doen ze onder meer door voorleessoftware te gebruiken en ADIBoeken. Eureka ADIBib en de Vlaamse overheid zetten je in deze sessie op weg. 

Inhoud

Deze sessie wordt gegeven door Anny Cooreman, founder van Eureka Onderwijs, en Jan De Craemer, adjunct van de directeur op de afdeling Horizontaal Beleid van het Departement Onderwijs & Vorming. Er zal dieper in gegaan worden op de wondere wereld van ADIBib en voorleessoftware.

Belang

Tijdens deze sessie kaarten ze onder andere aan waarom het zo belangrijk is dat leerlingen met leerstoornissen of leerlingen met problemen met lezen, spellen en schrijven de computer inzetten. We bekijken ook het effect ervan op de leerlingen.

Is het gebruik van voorleessoftware een plicht? Mogen kinderen met een leerstoornis hulpmiddelen gebruiken? Wat mag en wat moet? Jan De Craemer bespreekt de visie van de overheid betreffende voorleessoftware en het gebruik van de computer in de klas.  

Vaardigheden

Verder wordt er ook aandacht besteed aan het gebruik van de voorleessoftware en de doelgroep. Je krijgt tools aangereikt om voorleessoftware en digitale boeken gratis aan te vragen, om het gebruik ervan aan te leren aan leerlingen en om het netwerk van het kind in kaart te brengen en in actie te zetten.

Hoe weet je welke software je moet kiezen? Kunnen leerlingen binnen één school gebruik maken van andere voorleessoftware? Wij tonen jullie de verschillende voorleessoftwarepakketten en de mogelijkheden ervan.  

Er bestaan heel wat websites en hulpmiddelen die kinderen met een leerstoornis kunnen ondersteunen. Deze zijn echter niet altijd gekend onder het publiek. Wij geven jullie enkele handige tips om met hen aan de slag te gaan.

Tenslotte bespreken we nog enkele aandachtspunten bij het aanbieden van toetsen op de computer.

Op het einde van de sessie voorzien we een kwartiertje de tijd om vragen te beantwoorden die doorheen de sessie onbeantwoord bleven.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  •  tools binnen handbereik hebben om:
    • voorleessoftware aan te leren aan een kind;
    • voorleessoftware Gratis aan te vragen via leesvoor!Vlaanderen;
    • digitaal aangepaste schoolboeken te bestellen;
    • het netwerk rond een kind in kaart te brengen en in actie te zetten;
  • weten wat mag en moet de computer in de klas;
  • het effect van voorleessoftware en ADIBoeken kennen;
  • het standpunt van de overheid kennen rond voorleessoftware en de computer in de klas;
  • weten waarom het zo belangrijk is dat leerlingen met leerstoornissen of problemen met lezen, spellen en schrijven de computer inzetten;
  • weten wie er recht op heeft en hoe je voorleessoftware kan aanvragen;
  • een overzicht hebben van de verschillende software en wat je ermee kan doen;
  • websites en hulpmiddelen leren kennen die leerlingen ondersteunen;
  • weten welke functies voorleessoftware heeft en uit welke pakketten je kan kiezen;
  • wat ADIBoeken zijn en hoe je ADIBoeken gebruikt;
  • waar je op moet letten als je toetsen wil aanbieden op de computer.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

Je hebt al gehoord van leerlingen met leerstoornissen in je netwerk.

Je hebt al leerlingen die de computer gebruiken in de klas.

Sites

Youtube Eureka ADIBib

LeesVoor!Vlaanderen

Aan de slag met voorleessoftware

Eureka ADIBib

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs

Thema's

  • Buitengewoon ond.
  • Leren op maat

Tijdstip

VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: D155
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Vorm

Presentatie

Lesgever

Jan De Craemer
Lees meer over de expertise van Jan.

Lucas Hermans
Lees meer over de expertise van Lucas.


Korte titel : Voorleessoftware

Deze pagina werd al 1665 keer bekeken