84. Taalvaardig en lichaamsbewust programmeren zonder computer
Over waarom de 'uit-knop' van het scherm de belangrijkste is!
Inhoud
Inleiding
Kinderen, computer en beweging... het lijkt een contradictie. En toch.
We verleggen de focus van de programmeertaal (Scratch, Blockly, Java, Python,...) naar het computationeel denken en doen.
Dan komt de hele klas in beweging, wordt er druk en nauwkeurig gecommuniceerd, gaat de eigen grijze massa aan het werk.
Kortom: met een boek kaarten en een set stokjes stelen we de show! (Waarschuwing: computers niet toegelaten, enkel mensen.)
Inhoud
Aan de hand van een aantal denk- en doe-opdrachten die individueel, per twee of met de hele groep uitgevoerd worden, komen een aantal topics aan bod die onder de ruime vlag 'computationeel denken' vallen. De vaardigheden die hiermee geoefend worden, worden benoemd en geplaatst binnen de leercontext van een klas.
Resultaat
Na deze sessie zal je je leerlingen durven uitdagen om zelf oplossingen uit te denken voor een (programmeer-)opgave, zal je een stappenplan hebben om hen hierin te begeleiden, en zal je weten hoe je dit alles kan aanpakken zonder computer. Kortom: je zal warm gemaakt zijn om zaken uit te proberen die je nog niet durfde - op niveau van jouw klas, gaande van 4e leerjaar tot 6e jaar secundair.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs
Thema's
- Programmeren
- STE(A)M
Tijdstip
NM 2 (15:20 - 16:30)
Lokaal: D145
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 8 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
Leen Brouns
Lees meer over de expertise van Leen.
Korte titel : Coderen zonder pc
Deze pagina werd al 1232 keer bekeken