86. Via Design Thinking als didactiek tot uitgewerkt STEAM-project

Ontdek de ontwerpmethodiek Design Thinking en boost jouw projectwerk

Inhoud

Inleiding

Een kwalitatief STEAM-project verwacht een geïntegreerde aanpak van vakken, vertrekt vanuit realistische contexten en focust op het stimuleren van vaardigheden. Hoe in godsnaam binden we dit allemaal samen tot een functioneel geheel?

Daarbij kan Design Thinking helpen, het is een methodiek uit de designwereld om snel en projectmatig tot resultaat te komen.

Leer in deze nascholing wat Design Thinking is en hoe je het kunt inzetten om een STEAM-project vorm te geven.

Inhoud

De nascholing start met een interactieve uiteenzetting van wat Design Thinking is, waarom Design Thinking belangrijk is, en wanneer Design Thinking wel en niet binnen onderwijs kan toegepast worden.

Daarna volgt een hands-on workshop die de deelnemers door het Design Thinking proces leidt. De deelnemers gaan in ontwerpteams van 3 à 4 personen aan de slag rond een mini-STE(A)M-project. De focus van de workshop is de deelnemers voeling te geven met de iteratieve manier van werken eigen aan Design Thinking. Op die manier krijgen de deelnemers ook zicht hoe Design Thinking als methodiek ingezet wordt om een volledig STE(A)M-project aan elkaar te breien.

Daarna wordt bekeken hoe deelnemers Design Thinking kunnen inwerken in huidige STE(A)M-projecten en hoe evaluatie van 21ste eeuwse vaardigheden inpast in de methodiek.

De deelnemers gaan naar huis met een uitgewerkt STE(A)M-project geïntegreerd met Design Thinking dat kan uitgetest worden in de klas.

 

 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • kennis gemaakt hebben met het Design Thinking proces;
  • begrijpen hoe de Design Thinking didactiek ingezet wordt om een STEAM-project vorm te geven, aan de hand van een uitgewerkt projectvoorbeeld;
  • eigen projecten onder de loep kunnen nemen en deze integreren met Design Thinking aan de hand van concrete tools.

 

 

 

Voorkennis

Verplichte kennis

Je geeft les in derde graad lager of eerste graad secundair (of je neemt deel met die doelgroep in gedachten).

 

 

Meegenomen kennis

 

 

 

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Sites

Designtools

Design Your City

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Derde graad
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Eerste graad

Thema's

  • STE(A)M
  • Vaardigheden 21ste eeuw

Tijdstip

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: C102
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 12 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Breng je laptop mee, a.u.b.

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter.

Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.

 

 

 

Lesgever

Joos Van Cauwenberghe
Lees meer over de expertise van Joos.


Korte titel : DesignThinking STEAM

Deze pagina werd al 1465 keer bekeken