86. Via Design Thinking als didactiek tot uitgewerkt STEAM-project
Ontdek de ontwerpmethodiek Design Thinking en boost jouw projectwerk
Inhoud
Inleiding
Een kwalitatief STEAM-project verwacht een geïntegreerde aanpak van vakken, vertrekt vanuit realistische contexten en focust op het stimuleren van vaardigheden. Hoe in godsnaam binden we dit allemaal samen tot een functioneel geheel?
Daarbij kan Design Thinking helpen, het is een methodiek uit de designwereld om snel en projectmatig tot resultaat te komen.
Leer in deze nascholing wat Design Thinking is en hoe je het kunt inzetten om een STEAM-project vorm te geven.
Inhoud
De nascholing start met een interactieve uiteenzetting van wat Design Thinking is, waarom Design Thinking belangrijk is, en wanneer Design Thinking wel en niet binnen onderwijs kan toegepast worden.
Daarna volgt een hands-on workshop die de deelnemers door het Design Thinking proces leidt. De deelnemers gaan in ontwerpteams van 3 à 4 personen aan de slag rond een mini-STE(A)M-project. De focus van de workshop is de deelnemers voeling te geven met de iteratieve manier van werken eigen aan Design Thinking. Op die manier krijgen de deelnemers ook zicht hoe Design Thinking als methodiek ingezet wordt om een volledig STE(A)M-project aan elkaar te breien.
Daarna wordt bekeken hoe deelnemers Design Thinking kunnen inwerken in huidige STE(A)M-projecten en hoe evaluatie van 21ste eeuwse vaardigheden inpast in de methodiek.
De deelnemers gaan naar huis met een uitgewerkt STE(A)M-project geïntegreerd met Design Thinking dat kan uitgetest worden in de klas.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- kennis gemaakt hebben met het Design Thinking proces;
- begrijpen hoe de Design Thinking didactiek ingezet wordt om een STEAM-project vorm te geven, aan de hand van een uitgewerkt projectvoorbeeld;
- eigen projecten onder de loep kunnen nemen en deze integreren met Design Thinking aan de hand van concrete tools.
Voorkennis
Verplichte kennis
Je geeft les in derde graad lager of eerste graad secundair (of je neemt deel met die doelgroep in gedachten).
Meegenomen kennis
Lesmateriaal
Syllabus
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Derde graad
- Secundair/Voortgezet onderwijs: Eerste graad
Thema's
- STE(A)M
- Vaardigheden 21ste eeuw
Tijdstip
NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: C102
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 12 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Breng je laptop mee, a.u.b.
We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter.
Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.
Lesgever
Joos Van Cauwenberghe
Lees meer over de expertise van Joos.
Korte titel : DesignThinking STEAM
Deze pagina werd al 1465 keer bekeken