119. Wapen jezelf tegen nepnieuws!: Fake news herkennen en zelf maken
Tips, tricks, tools en interactief aan de slag
Inhoud
Inleiding
Nepnieuws is overal. Voor veel mensen (niet alleen jongeren!) zijn berichten op sociale media inmiddels hun belangrijkste nieuwsbron. Clickbait verleidt ons om dingen te liken of te delen met vrienden, nog voordat we hebben gecheckt of het waar is of wie de bron ervan is. Complottheorieën circuleren soms jaren op het internet... de leugens en propaganda die zo worden verspreid, worden verkocht als 'alternatieve feiten'. Steeds vaker worden zelfs de uitslagen van verkiezingen erdoor beïnvloed. Hoe kunnen we onszelf en onze leerlingen daartegen wapenen? Door zelf aan de slag te gaan met nepnieuws, leer je het ook gemakkelijker doorprikken!
Inhoud
We introduceren het thema met een video en presentatie om de verschillende mechanismen te ontdekken en te bespreken. Je krijgt de belangrijkste bouwstenen mee in een didactische fiche.
Na een korte inleiding in 'storytelling' ga je aan de slag om zelf 'Fake News' te maken. Dit geeft ook ruimte om nauw aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen.
Resultaten worden getoond met een interactieve software en besproken.
Het gebruik van de interactieve webtoepassingen wordt toegelicht: online nieuwsbronnen, tools om berichten of foto's te checken (als een soort online detective) ...
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- de mechanismen van fake news leren herkennen;
- een methode aangereikt krijgen om praktisch (en interactief!) met dit thema aan de slag te gaan in de klas - door een 'hands on' aanpak en het gebruik van interactieve software (o.a. padlet) voor klassikale opdrachten;
- naar huis gaan met een reeks praktische tips, tricks én tools die aansluiten bij de leefwereld van jongeren;
- inspiratie opdoen voor het gebruik van interactieve (digitale) middelen in de klas, gelinkt aan de lesinhoud van andere vakken of aan burgerschapsvorming.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden vereist:
- computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
- internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...).
Meegenomen kennis
Ervaringen uit jouw lespraktijk: gesprekken met je leerlingen over internetgebruik, kritisch gebruik van media en nieuwsbronnen, discussies over fake news of complottheoriën... Je verhalen en anekdotes kunnen inspireren voor het nepnieuws dat we samen gaan maken.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs: vooral docenten uit lerarenopleidingen
Thema's
- Secundair onderwijs
- Mediawijsheid
Tijdstip
NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: D156
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 8 bezet zijn.
Vorm
WorkshopMee te brengen
We raden heel sterk aan om je eigen laptop mee te brengen omdat je die best kent. Dat werkt vlotter. Een browser erop volstaat.
Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.
Breng zeker je hoofdtelefoon mee, want we gaan ook geluid opnemen
Lesgever
Bart Vetsuypens
Lees meer over de expertise van Bart.
Korte titel : Herken/maak fake news
Deze pagina werd al 1600 keer bekeken