16. Physical computing met Arduino via Ingegno Blokkencode
Deze sessie is geannuleerd.
Je eerste stappen met een visuele programmeereditor
Inhoud
Inleiding
Zoek je een laagdrempelige opensource omgeving om te starten met physical computing? Ontdek blokkencode.ingegno.be en ga ermee aan de slag.
Inhoud
In deze sessie ga je experimenteren met de Ingegno Blokkencode voor Arduino en krijg je ook inspiratie voor beginners en halfgevorderden in physical computing.
De Ingegno Blokkencodeomgeving is een open source visuele programmeereditor voor Arduino. Het is gebaseerd op Blockly van Google, dat Arduinocode genereert. Ideaal om te starten als je nog niet goed weet wat programmeren is!
Kenmerken
- Genereer Arduinocode door visuele blokken te slepen en neer te zetten.
- Tekstuele code altijd zichtbaar.
- Handige "codeblokwaarschuwingen".
- Compatibel met een breed scala aan officiële boards.
- Nederlandstalig & Engelstalig.
- Touch ready. Werkt dus ook op tablet of smartphone.
- Handleidingen vrij beschikbaar online en code voor projecten via github.
Resultaat
Na deze sessie zal je de omgeving van de Ingegno Blokkencode kunnen gebruiken om met je leerlingen in de klas aan de slag te gaan.
Je zal verschillende facetten verkend hebben en inspiratie opgedaan hebben met practische voorbeelden van projecten.
Je zal een basisprogramma kunnen maken, debuggen, opslaan als .xml (de blokken) of als .ino en uploaden naar je arduino.
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden vereist:
- computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
- internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...).
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
materiaal downloadbaar en gratis
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Derde graad / Groep 7-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs: Eerste graad
Thema's
- Digitale Leermiddelen
- Programmeren
Tijdstip
VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: S008
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Vooraf te installeren:
We raden heel sterk aan om je eigen laptop mee te brengen omdat je dat best kent. Dat werkt vlotter. Installeer zeker Arduino IDE vooraf. We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding. Dat begrijp je wel ;)
Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden.
Lesgever
Maria-Cristina Ciocci
Lees meer over de expertise van Maria-Cristina.
Korte titel : Blokkencode Ingegno
Deze pagina werd al 1515 keer bekeken